Stadsrekening 2018

Cultuur, cultuurhistorie en citymarketing

Citymarketing en evenementen

Citymarketing en evenementen

Omschrijving en wat heeft het gekost

Nijmegen is de oudste stad van Nederland met een bijzondere geschiedenis. Daarnaast is Nijmegen onderscheidend op het vlak van de kenniseconomie met tal van topkennisinstellingen en -kennisintensieve bedrijven. Citymarketing is een langetermijnproces bestaande uit verschillende, met elkaar samenhangende activiteiten, gericht op het behouden en aantrekken van specifieke doelgroepen voor een bepaalde stad. Onze citymarketing is gericht op het versterken van ons profiel als oudste en kennisstad. Wel proberen we hierbinnen meer focus aan te brengen. We zetten evenementen in om de stad als oudste stad en kennisstad te promoten en profileren. Op basis van de Economische Innovatie Agenda 2020 hebben wij in de Economische Raad Nijmegen afgesproken de (inter-)nationale profilering van Nijmegen als kennisstad gezamenlijk verder te ontwikkelen.
We hebben aandacht voor de nauwe relatie met de toeristische promotie van onze stad.

Het verspreiden van de goede naam en faam is van ons allemaal. Naast de activiteiten zoals opgenomen in het citymarketing beleid, zullen er nog andere activiteiten zijn die voortkomen uit andere programma's maar wel ingezet kunnen worden voor de profilering van de stad. Voor deze activiteiten zullen andere gemeentelijke programma’s financieel en inhoudelijk bijdragen, zoals dat tot nu toe het geval is. Wij monitoren de citymarketing door slim gebruik te maken van onze vaste monitoren én indicaties op het vlak van belangstelling en media-aandacht voor projecten en activiteiten.
Om Nijmegen landelijk en regionaal te positioneren als gaststad van evenementen sluiten wij met de grote evenementenorganisatoren samenwerkingsovereenkomsten. Het betreft onder meer de stichting Vierdaagsefeesten, de stichting De 4DAAGSE, de stichting Zevenheuvelenloop en MOJO/LOC7000. In de overeenkomsten maken we afspraken over financiering, facilitering, promotie en verantwoordelijkheden.
In de kadernota evenementenbeleid hebben wij de ambitie uitgesproken om de exploitatie van evenementen zo milieuvriendelijk mogelijk te maken. De meeste organisaties geven aan positief te staan ten opzichte van duurzaamheid. Uit de gesprekken met organisatoren bleek verder dat de meeste milieuwinst te behalen is op de thema’s afval, energie en mobiliteit. Er is op initiatief van Nijmeegse evenementen een convenant gesloten in het Green Capital-jaar om evenementen te verduurzamen. We hebben inmiddels afspraken met de stichting Vierdaagsefeesten, de stichting De 4DAAGSE en de stichting Zevenheuvelenloop. We blijven in overleg met de organisatoren om de evenementen stapsgewijs verder te verduurzamen. De focus ligt hierbij op de eerder genoemde drie thema’s.

bedragen x € 1.000

Citymarketing en evenementen

Begroting 2018 na wijziging

Rekening 2018

Verschil

Financiële lasten per programma

60070

4-Daagse beheer

237,3

241,4

4,1

 N

60073

Overige Evenementen beheer

167,8

135,7

32,1

 V

60074

Vierdaagse beleid

706,4

653,4

53,0

 V

60880

Vierdaagsefeesten comm.

6,3

0,9

5,4

 V

60068

Koningsdag Beleid

18,2

18,2

0,0

 V

60067

4-5 mei

29,8

32,0

2,2

 N

61383

Focus Citymarketing

273,7

304,7

31,0

 N

1.439,5

1.386,2

53,2

 V

Financiële baten per programma

60070

4-Daagse beheer

-112,3

-74,4

37,9

 N

60074

Vierdaagse beleid

-6,4

0,0

6,4

 N

61383

Focus Citymarketing

-2,6

-55,7

53,2

 V

-121,2

-130,2

8,9

 V

Saldo van lasten en baten

1.318,2

1.256,0

62,2

 V

V=voordeel; N=nadeel

Binnen Citymarketing en evenementen is een voordeel van € 0,1 miljoen (€ 62.200). Vooruitlopend op het uitvoeringskader zijn we terughoudend geweest met uitgaves. De lasten vallen daardoor in 2018 lager uit.

Lasten, baten en saldo

x 1 miljoen

Lasten

€ 1

5,5 %

Baten

€ 0

9,5 %

ga terug