Stadsrekening 2018

Financiering

Wat is er gebeurd in 2018?

Wat is er gebeurd in 2018?

Verstrekte leningen

Bedragen x € 1 miljoen (afgerond)

1 jan '18

31 dec '18

Verstrekking -/- aflossing '18

Langlopende leningen

DAR N.V.

  4

  3,5

-0,5

Woningcorporaties

27

 25

-2

NUON

26

 21,5

-4,5

Overige instellingen met een publieke taak

 8

  7

-1

65

57

-8

Kortlopende leningen

Waalfront B.V.

2

2

-0

2

2

-0

Eind 2018 resteren de woningcorporaties en de NUON als de twee grootste posten. Beide zijn oude langlopende leningen die aflopen door tussentijdse aflossingen.

Woningcorporaties
Sinds de oprichting van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) in 1983 verstrekken gemeenten steeds minder leningen aan woningcorporaties. In plaats daarvan lenen woningcorporaties bij banken waarbij het waarborgfonds garant staat richting de bank. De gemeente Nijmegen heeft in 2002 de laatste lening verstrekt en In 2045 loopt de laatste lening af.

NUON
De lening aan de NUON komt voort uit de verkoop van aandelen in 1998. Een deel van het geld dat aan ons verschuldigd was, is toen omgezet in een lening. Hier wordt jaarlijks op afgelost.

Overige instellingen met een publieke taak
In 2018 zijn geen nieuwe leningen verstrekt aan overige instellingen met een publieke taak. Door aflossingen op bestaande leningen staat nu nog € 7 miljoen open.

Waalfront
De lening aan de vennootschap Waalfront B.V. is in 2015 omgezet naar een rekening-courant verhouding.
De gemeente maakt de gronden bouwrijp en draagt deze vervolgens over aan deze publiek-private samenwerking, waarin Nijmegen voor 50% deelneemt. Waalfront B.V. lost tussentijds af met de inkomsten uit verkopen. De rekening-courant positie bedraagt per jaareinde € 2 miljoen.

Opgenomen leningen

Langlopende leningen

De schuldpositie van de gemeente Nijmegen bestaat uit langlopende (89%) en kortlopende leningen (11%). De totale schuldpositie bedraagt eind 2018 € 791 miljoen (eind 2017 € 792 miljoen).
Grondexploitaties
Van de langlopende leningen die we aantrekken stellen we een groot deel beschikbaar aan ons Ontwikkelingsbedrijf. Eind 2018 ging dit om € 349 miljoen (eind 2017 € 338 miljoen

kortlopende leningen

Tijdelijke tekorten worden opgevangen met kasgeldleningen met een looptijd van enkele weken. Via geldmakelaars sluiten we deze leningen af bij verzekeraars, pensioenfondsen en provincies. Hierbij houden we rekening met de wettelijke kasgeldlimiet, die de omvang van deze leningen maximeert (kasgeldlimiet 2018:
€ 67,7 miljoen).  Dit is gedaan om de gevolgen van een snelle rentestijging te beperken. In 2018 is de limiet geen enkel kwartaal overschreden.  Zie de bijlage ‘Leningen limiet kasgeld.

Renteschema 2018

Met ingang van de begroting 2018 is de navolgende tabel door de BBV voorgeschreven (Notitie rente 2017).
De voorgeschreven tabel laat voor 2018 zien waaruit het begrote renteresultaat bestaat op het taakveld Treasury. Dit voordelige treasury-resultaat van afgerond € 1,6 mln. wordt berekend uit het verschil tussen de saldi van de werkelijk aan de taakvelden toegerekende rente (renteomslag) en de toe te rekenen rente aan taakvelden.

Renteschema rentetoerekening rekening 2018

bedragen in € 1.000

a.

 De externe rentelasten over de korte en  lange financiering 

12.935

b.

 De externe rentebaten 

-/-

3.821

 Totaal door te rekenen externe rente 

9.114

c.

 Rente  doorberekend aan de grondexploitatie 

-/-

6.924

 Rente projectfinanciering doorberekend aan de taakvelden 

-/-

                         0

 Aan taakvelden toe te rekenen externe rente 

+

2.190

d1.

 Rente over het eigen vermogen 

1.545

d2.

 Rente over voorzieningen 

0

 Saldo door te rekenen overig 

+

1.545

 De aan taakvelden toe te rekenen  rente

3.735

e

 Werkelijk aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag)

-/-

5.309

f

 Renteresultaat op taakveld treasury 

Voordeel

1.574

ga terug