Bestuur en ondersteuning
We hebben de Nijmeegse inwoners ook in 2018 tijdig en helder over de besluitvorming van ons bestuur geïnformeerd. Onze besluitvorming was open en transparant. Slechts in uitzonderlijke gevallen, wanneer een openbare besluitvorming de belangen van de gemeente zou schaden, hebben we op basis van de wetgeving een beperkt aantal niet openbare besluiten genomen. We hebben gezorgd voor objectieve, betrouwbare en bruikbare maatschappelijke informatie en kennis over stad, wijken en effecten van beleid, met als doel een betere beleidsontwikkeling en beleidsuitvoering, maar ook een betere dienstverlening.
De volgende in de stadsbegroting 2018 gestelde doelen hebben we gerealiseerd:
- We hebben de lokale verkiezingen goed voorbereid en de totstandkoming van het nieuwe coalitieakkoord en het nieuwe gemeentebestuur ondersteund.
- We hebben de gemeentelijke website volledig vernieuwd. Deze website is gericht op het faciliteren van de gebruiker en is daarmee op de eerste plaats een dienstverleningswebsite. De website is ook de eerste vindplaats voor actuele bestuurlijke onderwerpen en thema’s. De website voldoet nog niet volledig aan de nieuwe toegankelijkheidseisen. Ook de zoekmachine is nog voor verbetering vatbaar. Er wordt dan ook nog steeds gewerkt aan verbetering. Er is veranderde wetgeving voor toegankelijkheid. Webrichtlijnen zijn wetgeving geworden. De wetgeving wordt gefaseerd over vijf jaar ingevoerd. Dit vraagt veel aandacht van de organisatie. Daarnaast hebben we een aangepaste huisstijl voor de organisatie ingevoerd.
- In 2018 hebben we de Stads- en Wijkmonitor met de meest actuele (onderzoeks)informatie over de stad, wijken gepubliceerd. Deze monitor hebben we zowel per begrotingsprogramma als per de belangrijkste opgaven uit het coalitieakkoord ingedeeld. Met deze Stads- en Wijkmonitor hebben we een begin gemaakt van een directe linkt tussen de belangrijkste doelstellingen in stadsbegroting en de in de Stads- en Wijkmonitor opgenomen indicatoren. Deze indicatoren gaan we in 2019 samen met uw raad verder ontwikkelen.
- Met ‘Wij zijn Nijmegen’ hebben we ook in 2018 weer verschillende initiatieven in de stad ondersteund. Afsluiting van het jaar was het evenement ‘Nijmegen Stampt’, waarvoor diverse wijk initiatieven hun eigen stamppotrecept hebben aangeleverd. In het traject rond de nieuwe omgevingsvisie zijn stadsgesprekken gevoerd. Hierbij was ook aandacht voor het onderwerp participatie, waarbij inwoners aan hebben gegeven op welke manier zij betrokken willen worden.
- In 2018 hebben we ons ambtelijke en bestuurlijk besluitvormingsproces volledig gedigitaliseerd, inclusief de archivering (papierloos werken). Dit heeft de transparantie van ons besluitvormingsproces verhoogd en de digitale dossiervorming en vindbaarheid van de documenten verbeterd.
Externe Betrekkingen
Nijmegen onderhoudt goede betrekkingen met omliggende gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen en in het Nederlands-Duitse grensgebied, met de provinciale en nationale overheid en met de Europese Unie. Daarin zoeken we samenwerking, stemmen we beleid af en behartigen we de belangen van de stad en haar inwoners.
Belangrijke resultaten 2018
De samenwerking met de Radboud Universiteit en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen is versterkt door structureel overleg in te stellen tussen de verschillende colleges en directies en daar ook het bestuur en de directie van het Universitair Medisch Centrum bij te betrekken.
De citydeal Kennis Maken heeft met succes een beroep gedaan op de door het ministerie van OCW ingestelde Impulsregeling en € 50.000 verworven ter facilitering van projecten binnen de citydeal. Daarnaast is in samenwerking met de stad en universiteit van Gent (West Vlaanderen) een Europese subsidie verkregen voor het opzetten van innovation bootcamps waarin Nijmeegse en Gentse studenten hun ervaringen met het werken in de wijken uitwisselen.
Het EU Partnership Urban Mobility is afgerond en leidt tot een pakket aan aanbevelingen voor de Europese Commissie. Landelijk is Nijmegen actief betrokken bij de input die Nederland levert voor het opstellen van een Europese Agenda Stad 2020-2027.
In het jaar van de European Green Capital is vanuit het zogenaamde 100.000+ stedenoverleg, in euregionale samenwerking een strategische agenda duurzaamheid tot stand gekomen en trekken we gezamenlijk met Arnhem, Duisburg, Düsseldorf, Ede en Moers op in de belangenbehartiging voor een betere luchtkwaliteit op de rivieren.
Na de gemeenteraadsverkiezingen is de Nijmeegse wethouder voor duurzaamheid, wonen en mobiliteit verkozen tot voorzitter van de pijler fysiek van de G40.
Op uitnodiging vanwege de European Green Capital nam de burgemeester deel aan het Global Parliament of Mayors te Bristol. Nijmegen, c.q. de Nijmeegse burgemeester, is sinds eind 2018 lid van dit prestigieuze en invloedrijke gezelschap.
Op basis van gesprekken met Nijmegen en meerdere fact finding trips besloot het ministerie BZK in samenwerking met de VNG Nijmegen aan te wijzen als de locatie voor het in 2019 voor het eerst plaats hebbende jaarlijkse Festival van de Democratie. De intentie is dat Nijmegen meerdere jaren achtereen het festival aan de Waal zal hosten.
Bijdragen verbonden partijen
De volgende partners zijn van belang geweest voor het realiseren van de hierboven genoemde resultaten en: Radboud Universiteit, Radboud UMC, HAN, ministerie OCW, Netwerk Kennissteden, ministerie BZK, Bureau Brussel regio Arnhem Nijmegen, Economic Board, Gemeenschappelijk Orgaan Arnhem Nijmegen, provincie Gelderland, Euregio Rijn Waal, G40, Platform 31, VNG.
Organisatieontwikkeling
Er worden hoge eisen gesteld aan de professionaliteit van de gemeentelijke organisatie: een organisatie die flexibel, effectief, efficiënt, toegankelijk en aanspreekbaar functioneert. Daarvoor hebben we kwalitatief hoogwaardige medewerkers nodig. We ‘bouwen en onderhouden’ de stad met behulp van onze medewerkers. Zij vormen het ‘kapitaal’ van onze organisatie.
We blijven kritisch op de omvang van onze organisatie, zijn kostenbewust en treden slagvaardig op. We zoeken synergie door een goede samenwerking met onze partners.
Het afgelopen jaar is er aandacht besteed aan het werken als één organisatie en aan onze complexe sturing. Door meer eenheid in het management te brengen en deelbelangen op de achtergrond te plaatsen in plaats van op de voorgrond. Onze complexe sturing proberen we steeds simpeler te maken met om te beginnen duidelijkheid over programma- en lijnsturing.
Zie ook de Paragraaf Bedrijfsvoering, onderdeel Organisatieontwikkeling.
WOZ-beschikkingen/gecombineerde belastingaanslagen
De Waarderingskamer heeft aan ons op 30 januari 2018 een goedkeurende verklaring afgegeven, zodat de waarde-beschikkingen over het belastingjaar 2018 afgegeven konden worden. Wij hebben eind februari 2018 96% van de WOZ-beschikkingen/gecombineerde belastingaanslagen over 2018 verzonden. Op 31-12-2018 was dit 99,4%.
In het kader van de herwaardering WOZ 2018 zijn er 137.174 WOZ-beschikkingen afgegeven. Naar aanleiding van deze beschikkingen is er tegen 2.538 WOZ beschikkingen een bezwaarschrift ingediend (exclusief ambtshalve). Procentueel uitgedrukt is er tegen 1,9% van de opgelegde beschikkingen bezwaar ingediend. Van deze bezwaren is 23% geheel of gedeeltelijk gegrond verklaard. Wij zijn in staat geweest om 97% van de WOZ bezwaren in 2018 af te handelen.