Wat heeft het gekost
bedragen x € 1 mln | ||||
Mobiliteit | Begroting 2018 na wijziging | Rekening 2018 | Verschil | |
Saldo van lasten en baten | ||||
Parkeren | -4,5 | -5,0 | 0,5 | V |
Verkeer | 2,3 | 2,5 | 0,3 | N |
Openbaar vervoer | 1,7 | 1,3 | 0,4 | V |
-0,5 | -1,2 | 0,7 | V | |
V=voordeel; N=nadeel |
Het programma Mobiliteit laat een positief resultaat zien van € 0,6 miljoen. Voor het grootste deel wordt dit veroorzaakt door het onderdeel parkeren.
Parkeren
Ten opzichte van de begroting is er een voordeel van € 0,5 miljoen behaald. Dit voordeel is het resultaat van hogere baten (€ 0,2 miljoen) en lagere lasten (€ 0,3 miljoen) binnen het product parkeren.
In 2018 is er minder besteed aan onderhoud voor de parkeergarages. Door de lagere lasten wordt er ook minder onttrokken aan de reserve onderhoud. Dit verklaart voornamelijk het voordeel aan de lastenkant met € 0,3 miljoen. Aan de batenkant zorgt een lagere onttrekking voor hetzelfde bedrag tot een nadeel (€ 0,3 miljoen).
Het voordeel aan parkeerinkomsten bedraagt rond de € 0,45 miljoen. Dit is veroorzaakt door de hogere verkoop van bezoekersvergunningen (€ 0,25 miljoen). Daarnaast zijn in december de baten verwerkt uit verkoop losse kaarten CWZ (€ 0,1 miljoen) en de creditcard-inkomsten (€ 0,1 miljoen) waarvan de nieuwe privacy-toets op wet- en regelgeving tot vertraging heeft geleid. Door inrichting van een nieuw softwaresysteem was het niet mogelijk om hier eerder in het jaar inzicht in te krijgen.
Of de verkoop van bezoekersvergunningen een structureel karakter kennen, is nu nog niet te zeggen. We houden dit scherp in de gaten en stellen zo nodig in een later stadium de begroting bij.
Uiteindelijk hebben deze uitkomsten geleid tot een voordeel ten opzichte van de begroting van € 0,5 miljoen.
Verkeer en Openbaar Vervoer
De uitgaven en inkomsten van de projecten binnen de producten Openbaar Vervoer en Verkeer overlappen elkaar waardoor er financiële verschillen optreden binnen de producten. Per saldo is hier in 2018 een voordeel van € 0,1 miljoen behaald met name doordat werkzaamheden voor verkeers- en bushalteaanpassingen niet meer in 2018 hebben plaatsgevonden.
Bij Verkeer wordt het voordeel op de lasten verklaard door uitstel van de renovatie van de Waalbrug. De subsidie (baten) die hiervoor beschikbaar is gesteld, is gestort in de voorziening zodat deze in 2019 kan worden besteed.