Publieksdienstverlening op alle kanalen
We hebben de volgende diensten verleend:
Producten | Aantal 2017 | Aantal 2018 |
Aantal klanten Publieksdienstverlening (burgerzakenproducten) | 134.100 | 121.500 |
Aantal klanten Publieksdienstverlening (parkeervergunningen) | 1.508 | 1.313 |
Aantal klanten specialistische vragen Burgerzaken | 4.466 | 4.392 |
Aantal klanten Register Niet Ingezetenen | 12.470 | 12 343 |
Aantal telefonische vragen | 231.623 | 215.835 |
Aantal huwelijken | 582 | 589 |
Uittreksels Burgerlijke Stand | 7.956 | 7.442 |
Uittreksels Basisregistratie | 10.315 | 9.857 |
Naturalisaties | 309 | 318 |
Reisdocumenten | 40.894 | 34.314 |
Rijbewijzen | 17.242 | 17.113 |
Verklaring omtrent gedrag | 3.633 | 2.852 |
Toelichting
Het aantal klanten is ten opzichte van 2017 gedaald. De daling deed zich bij meerdere producten voor, maar de voornaamste oorzaak was het teruglopen van het aantal aanvragen voor een reisdocument .
Het aantal telefonische vragen is gedaald.Opvallend was de stijging van telefoontjes in het derde en vierde kwartaal. Dit waren vragen die vooral betrekking hadden op de diverse verkeersmaatregelen in de stad. Totaal dienden 53 inwoners een klacht in die in der minne werden geschikt. De meeste klachten hadden betrekking op de zorgvuldigheid in de informatieverstrekking/berichtgeving, afhandeltermijn en fouten. Deze klachten zijn afgehandeld.
De website werd door meer dan 1 miljoen bezoekers bezocht. Via Facebook en Twitter ontvingen we meer dan 15.000 berichten over het onderwerp dienstverlening. We zorgden ervoor dat we snel en gericht reageerden naar onze inwoners en ondernemers.
Verkiezingen 2018
Op 21 maart 2018 hebben wij de gemeenteraadsverkiezingen georganiseerd. Deze verkiezingen werden gecombineerd met het referendum over de Inlichtingenwet. Totaal waren er 143.582 kiesgerechtigden. Het opkomstpercentage bedroeg 57,1%. Over het verloop van de gemeenteraadsverkiezingen hebben wij u apart geïnformeerd.
Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA)
In 2018 ontvingen we van het LAA 748 signalen die leidden tot een nader (buiten)dienstonderzoek. Meest voorkomende signalen hadden betrekking op samenwonenden, leegstand en adressen met opvallend veel verhuisbewegingen binnen een kort tijdsbestek. In veel gevallen was er geen sprake van onjuistheden in de basisregistratie.
De Landelijke Aanpak Adreskwaliteit bestaat uit een samenwerking tussen o.a. gemeenten, diverse ministeries, diverse uitvoeringsorganisaties. Het gezamenlijke doel is het verhogen van de kwaliteit van de adresgegevens in de Basisregistratie Personen en het bestrijden van adresgerelateerde fraude.
Signalen van misstanden
In opdracht van het bestuur hebben wij in 2018 extra tijd besteed aan het signaleren van misstanden. Wij hebben 8 signalen afgegeven aan de afdeling Veiligheid die kunnen duiden op misstanden, zoals illegale of gedwongen prostitutie, arbeids-uitbuiting en ID-fraude. Richting vreemdelingenpolitie hebben we 10 meldingen gedaan.
Daarnaast hebben wij geïnvesteerd in opleiding en de aanschaf van apparatuur om deze signalen te herkennen.
Kwaliteit
Diverse wetten schrijven een kwaliteitscontrole voor op een aantal onderdelen/processen:
- Register Niet-Ingezetenen
Voor dit proces werd nagenoeg 100% behaald op de thema's toegangsbeveiliging, naleving en bijhouding Basisregistratie Personen.
- Zelfevaluatie paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten (PNIK)
De beveiligingsmaatregelen rondom de reisdocumenten zijn met een score van 97,7% goed afgerond.
- Zelfevaluatie Basisregistratie Personen
De controles voor de inrichting, werking en beveiliging van persoonsgegevens heeft een score van 98% behaald.