Stadsrekening 2018

Dienstverlening & burgerzaken

Belangrijkste resultaten

Publieksdienstverlening op alle kanalen
We hebben de volgende diensten verleend:

Producten

Aantal 2017

Aantal 2018

Aantal klanten Publieksdienstverlening (burgerzakenproducten)

134.100

121.500

Aantal klanten Publieksdienstverlening (parkeervergunningen)

    1.508

     1.313

Aantal klanten specialistische vragen Burgerzaken

    4.466

     4.392

Aantal klanten Register Niet Ingezetenen

  12.470

   12 343

Aantal telefonische vragen

231.623

 215.835

Aantal huwelijken

        582

         589

Uittreksels Burgerlijke Stand

     7.956

      7.442

Uittreksels Basisregistratie

  10.315

      9.857

Naturalisaties

        309

         318

Reisdocumenten

  40.894

   34.314

Rijbewijzen

  17.242

   17.113

Verklaring omtrent gedrag

     3.633

     2.852

Toelichting
Het aantal klanten is ten opzichte van 2017 gedaald. De daling deed zich bij meerdere producten voor, maar de voornaamste oorzaak was het teruglopen van het aantal aanvragen voor een reisdocument .
Het aantal telefonische vragen is gedaald.Opvallend was de stijging van telefoontjes in het derde en vierde kwartaal. Dit waren vragen die vooral betrekking hadden op de diverse verkeersmaatregelen in de stad. Totaal dienden 53 inwoners een klacht in die in der minne werden geschikt. De meeste klachten hadden betrekking op de zorgvuldigheid in de informatieverstrekking/berichtgeving, afhandeltermijn en fouten. Deze klachten zijn afgehandeld.

De website werd door meer dan 1 miljoen bezoekers bezocht. Via Facebook en Twitter ontvingen we meer dan 15.000 berichten over het onderwerp dienstverlening. We zorgden ervoor dat we snel en gericht reageerden naar onze inwoners en ondernemers.

Verkiezingen 2018

Op 21 maart 2018 hebben wij de gemeenteraadsverkiezingen georganiseerd. Deze verkiezingen werden gecombineerd met het referendum over de Inlichtingenwet. Totaal waren er 143.582 kiesgerechtigden. Het opkomstpercentage bedroeg 57,1%. Over het verloop van de gemeenteraadsverkiezingen hebben wij u apart geïnformeerd.

Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA)
In 2018 ontvingen we van het LAA  748 signalen die leidden tot een nader (buiten)dienstonderzoek. Meest voorkomende signalen hadden betrekking op samenwonenden, leegstand en adressen met opvallend veel verhuisbewegingen binnen een kort tijdsbestek. In veel gevallen was er geen sprake van onjuistheden in de basisregistratie.
De Landelijke Aanpak Adreskwaliteit bestaat uit een samenwerking tussen o.a. gemeenten, diverse ministeries, diverse uitvoeringsorganisaties. Het gezamenlijke doel is het verhogen van de kwaliteit van de adresgegevens in de Basisregistratie Personen en het bestrijden van adresgerelateerde fraude.

 
Signalen van misstanden
In opdracht van het bestuur hebben wij in 2018 extra  tijd besteed aan het  signaleren van misstanden. Wij hebben 8 signalen afgegeven aan de afdeling Veiligheid die kunnen duiden op misstanden, zoals illegale of gedwongen prostitutie, arbeids-uitbuiting en ID-fraude. Richting vreemdelingenpolitie hebben we 10 meldingen gedaan.
Daarnaast hebben wij geïnvesteerd in opleiding en de aanschaf van apparatuur om deze signalen te herkennen.

Kwaliteit
Diverse wetten schrijven een kwaliteitscontrole voor op een aantal onderdelen/processen:

  • Register Niet-Ingezetenen

Voor dit proces werd nagenoeg 100% behaald op de thema's toegangsbeveiliging, naleving en bijhouding Basisregistratie Personen.

  • Zelfevaluatie paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten (PNIK)

De beveiligingsmaatregelen rondom de reisdocumenten zijn met een score van 97,7% goed afgerond.

  • Zelfevaluatie Basisregistratie Personen

De controles voor de inrichting, werking en beveiliging van persoonsgegevens heeft een score van 98% behaald.