Stadsrekening 2018

Onderwijs

Stimuleren ontwikkelingskansen

Stimuleren ontwikkelingskansen

Omschrijving en wat heeft het gekost

Wij bevorderen ontwikkelingskansen van kinderen en volwassenen op het gebied van taal en op voorzieningenniveau.

  1. Basisonderwijs en vroeg- en voorschoolse voorzieningen
    In 2017 zijn we gestart met de uitvoering van het beleidskader Opvang & Onderwijs 0-12 jaar “Zoveel kinderen, zoveel kansen” dat eind 2016 is vastgesteld. Eind 2018 is aan de hand van een tussenrapportage een voorstel gemaakt voor het verdere vervolg van het beleidskader. In 2019 zal hierover een besluit genomen worden, waaronder de inzet van de buurtsportcoaches en combinatiefunctionarissen in het onderwijs.
    In 2018 is de pilot Rijke Ontwikkelomgeving afgerond. Uit de resultaten van deze pilot is geconcludeerd dat er onvoldoende bestuurlijk draagvlak is om deze werkwijze voort te zetten.
    In april 2018 is de poortwachter dyslexiezorg gestart. Ouders kunnen hierdoor hun kinderen niet meer rechtstreeks voor een vergoede behandeling bij een dyslexiezorgaanbieder aanmelden. Samen met de schoolbesturen, de poortwachter en de aanbieders wordt gewerkt aan betere dyslexiezorg en het wegwerken van knelpunten en beter leesonderwijs.
  2. Voortgezet onderwijs

De ondersteuning voor de internationale schakelklas van het Pontem College is ook in 2018 voortgezet. Verder is er in intensieve samenwerking met bureau leerplicht en het jeugdbeleid samengewerkt aan de uitvoering van convenant Samen voor de jongeren om de ondersteuning voor de VO-leerlingen uit te bouwen en zorg te bieden voor leerlingen die dreigen uit te vallen of al thuiszitten.

  1. Leerlingenvervoer
    Het leerlingenvervoer wordt samen met de gemeenten Beuningen en Wijchen uitgevoerd. In december 2018 is er een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Nijmeegse ouders van leerlingen in het leerlingenvervoer beoordeelden het vervoer gemiddeld met een 7,7. Van alle ouders geeft 94% een cijfer 6 of hoger De doelstelling: ‘95% van de ouders met kinderen in het leerlingenvervoer beoordeelt het vervoer met een ruime voldoende (7,5)’ wordt daarmee niet behaald. Deze doelstelling was wellicht wat ambitieus.
  1. Voorlichting seksuele en genderdiversiteit
    Het project SchoolsOUT van de GGD met voorlichting over en bevordering van sociale acceptatie van seksuele en genderdiversiteit is ook in 2018 voortgezet. De GGD  heeft een evaluatie gemaakt over de afgelopen periode van 2016-2018,
  1. Volwasseneneducatie.  Om je zaken in Nederland voor elkaar te krijgen, wordt van mensen een bepaald taalniveau verwacht. Gecombineerd met de verdergaande digitalisering van dienstverlening komen mensen zonder deze vaardigheden in de knel. Het indienen van een uitkeringsaanvraag, regelen van bankzaken, brieven van overheidsinstanties, inloggen op websites, het behalen van certificaten voor je werk, ze lijken eenvoudig, maar zijn ontzettend lastig wanneer je laaggeletterd, de Nederlandse taal onvoldoende machtig, of niet digitaal vaardig bent. Met de inzet van middelen ten behoeve van volwasseneneducatie, willen we conform de wettelijke taak onze inwoners in de regio Nijmegen de kans bieden deze vaardigheden te vergroten.

Al enkele jaren is er extra aandacht voor het bestrijden van laaggeletterdheid. Samen met onze partners uit het regionaal bondgenootschap laaggeletterdheid zetten we ons om laaggeletterdheid te bestrijden. Deze activiteiten zetten we onverminderd voort.  In 2018 hebben de bestuurders regio Nijmegen ingestemd met het aanbod van het ROC Nijmegen voor inzet van Volwasseneneducatie (VE) in 2019. De taalcoördinator ‘aanpak laaggeletterdheid regio Nijmegen’ is aangesteld en start per 1-1-2019 met als opdracht het afstemmen en monitoren van vraag en aanbod op dit thema.

  1. Passend Onderwijs en transitie jeugdzorg
    De afgelopen periode zijn we aan de slag gegaan met de uitvoering van de convenanten ‘samen voor het kind’ en ‘samen voor de jongere’. In deze convenanten hebben gemeenten, onderwijsinstellingen, zorg en welzijnsinstellingen afspraken gemaakt over samenwerking in het belang van het kind en jongere. Enkele concrete voorbeelden:

- Een Dynamische schoolagenda VO
Op twee scholen -Montessori College (locatie De Beuk) en Kristallis- onderzoeken we aan de hand van data, hoe we de bestaande middelen efficiënt kunnen inzetten voor de kinderen op deze scholen. Wat is de samenstelling op elke school, welke type kinderen met welke zorgvragen zitten er op de school en hoe sluit de ondersteuningsstructuur daar op aan.
- Onderwijs-Zorgarrangementen
We organiseren werkbezoeken in het land, om voorbeelden op te halen. Hier zien we wat succesfactoren zijn. In het primair onderwijs zijn er concrete afspraken over werkprocessen gemaakt. Medewerkers in onderwijs en wijkteams worden hierover geschoold.
- Samenwerking in inkoop zorg
Bij de contractering van jeugdhulp wordt het onderwijs actief betrokken.

Het onderwijs kan bij onze contractmanagers  signalen van knelpunten/verbeterpunten doorgeven waarover we dan met aanbieders in gesprek gaan

bedragen x € 1.000

Stimuleren ontwikkelingskansen

Begroting 2018 na wijziging

Rekening 2018

Verschil

Financiële lasten per programma

60596

Aangepast vervoer

1.548,9

1.452,0

96,9

 V

61117

Kinderopvang

364,7

345,7

19,0

 V

60595

OAB

4.314,1

4.233,9

80,2

 V

60605

Volwasseneneducatie WEB

1.072,1

1.063,5

8,6

 V

60634

Peuterwerk

4.785,8

4.816,2

30,5

 N

12.085,6

11.911,4

174,3

 V

Financiële baten per programma

60596

Aangepast vervoer

-8,5

-0,1

8,4

 N

60595

OAB

-1.361,6

-1.431,5

70,0

 V

60605

Volwasseneneducatie WEB

-1.058,3

-1.049,7

8,6

 N

60634

Peuterwerk

-2.993,4

-3.040,8

47,4

 V

-5.421,7

-5.522,1

100,4

 V

Saldo van lasten en baten

6.663,9

6.389,2

274,7

 V

V=voordeel; N=nadeel

Over 2018 hebben we een voordeel van € 275.000 op het product Stimuleren ontwikkelingskansen. Per 1 augustus 2018 is het nieuwe VVE-stelsel met kindgebonden financiering ingegaan. We zien dat 2018 nog een opstartjaar was waardoor we niet al ons budget vanuit OAB hebben in hoeven zetten. We verwachten dat dit vanaf 2019 wel nodig is en dat we door de peutermonitor ook meer inzicht hebben in de uitnutting van het budget door het jaar heen. Verder is een subsidie voor leerlingenvervoer in 2018 niet doorgegaan waar we wel rekening mee hadden gehouden, deze schuift door naar 2019.

Lasten, baten en saldo

x 1 miljoen

Lasten

€ 12

36,9 %

Baten

€ 6

71,8 %

ga terug