Stadsrekening 2018

Veiligheid

Openbare orde & Veiligheid

Openbare orde & Veiligheid

Omschrijving en wat heeft het gekost

De burgemeester is op grond van de Gemeentewet verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde en veiligheid in de gemeente. De inzet van deze productgroep richt zich op de (beleids)advisering aan de burgemeester ten aanzien van zijn bevoegdheden op het terrein van openbare orde en veiligheid. Met het Beleidskader Integrale Veiligheid 2016-2018 willen we de sociale veiligheid in Nijmegen bevorderen door ons te richten op het terugdringen van veelvoorkomende vormen van criminaliteit en overlast. De Nijmeegse APV dient continu getoetst te worden om te beoordelen of bepalingen met betrekking tot openbare orde en veiligheid nog passen bij de problemen van deze tijd.

De versterkte aandacht voor beleid en handhaving bij prostitutie-inrichtingen in de voorgaande jaren heeft vruchten afgeworpen, waardoor de aandacht hiervoor stabiel kan blijven. Er is echter al enige tijd een verschuiving zichtbaar naar de thuiswerk- en escortbranche, waardoor de handhaving op en aandacht voor deze sector blijvend moet worden verscherpt. Bijna alle seksbedrijven hebben naar aanleiding van de aangepaste APV een nieuwe vergunning aangevraagd, waarmee de uitvoeringsslag op het vergunningentraject nog volop in beweging is. In afwachting van de plannen met betrekking tot prostitutie uit het regeerakkoord is het nog onduidelijk in welke vorm en wanneer de Wet Regulering prostitutie en bestrijding misstanden seksbranche (WRP) in werking zal treden.

De burgemeester kan bij een dreiging van huiselijk geweld een tijdelijk huisverbod opleggen op grond van de Wet Tijdelijk Huisverbod. Tevens is de burgemeester bevoegd tot het geven van een last tot inbewaringstelling (IBS) in geval iemand vanwege een psychiatrische stoornis een gevaar is voor zichzelf of zijn omgeving. In het Veiligheidshuis is de afgelopen jaren een belangrijke bijdrage geleverd aan meer samenhang bij de aanpak van veelvoorkomende vormen van criminaliteit en aan een efficiënte inzet van partners daarbij. Daardoor kunnen we beter anticiperen op mogelijke risico’s.

Projectmatige interventies organiseren we op de thema’s overvallen, woninginbraken en de aanpak van voetbalgeweld. Hier richten we ons op een combinatie van maatregelen: preventie, communicatie, het mobiliseren van burgerinitiatief en een gerichte daderaanpak.

bedragen x € 1.000

Openbare orde & Veiligheid

Begroting 2018 na wijziging

Rekening 2018

Verschil

Financiële lasten per programma

61204

Bijzondere projecten

395,8

466,1

70,3

 N

60031

Antidiscriminatiemaatregelen

67,9

67,9

0,0

 V

61042

Veiligheidshuis

268,2

272,2

4,0

 N

60042

Openbare Orde

2.062,2

2.086,1

23,9

 N

61390

IGP

92,5

123,2

30,7

 N

2.886,6

3.015,4

128,8

 N

Financiële baten per programma

61204

Bijzondere projecten

0,0

-20,9

20,9

 V

61042

Veiligheidshuis

-135,7

-170,3

34,5

 V

60042

Openbare Orde

-1,9

13,7

15,5

 N

61390

IGP

-92,5

-87,0

5,5

 N

-230,1

-264,5

34,4

 V

Saldo van lasten en baten

2.656,5

2.750,9

94,4

 N

V=voordeel; N=nadeel

Aan Bijzondere projecten is € 50.000 meer uitgegeven dan begroot. Het gaat om incidentele kosten zoals het opruimen van drugsafval en evaluatieonderzoeken van de straatcoaches en het prostitutiebeleid.

Het resultaat bij Openbare Orde is € 39.000 negatief; dit komt vooral door terugbetaalde bestuurlijke boetes en andere juridische kosten.

Het resultaat bij IGP is € 35.000 negatief; dit zijn kosten van het personeel dat Nijmegen inzet voor het IGP.

Lasten, baten en saldo

x 1 miljoen

Lasten

€ 3

18,1 %

Baten

€ 0

49,3 %

ga terug