Geleerde lessen
- Het wijkgericht werken vraagt van ons als gemeente meer eenheid van beleid, projecten en extern optreden in de wijken. Onze wijkmanagers en projectleiders spelen hierin een belangrijke rol doordat zij kennis en ervaring hebben van het gehele leefklimaat in het gebied, een duurzame relatie met het wijknetwerk onderhouden en anderen bij de start van hun projecten kunnen informeren over de bestaande context en geschiedenis van de wijk.
- De samenwerking/combinatie op spelen, gezondheid, onderwijs, sport geeft volop mogelijkheden voor ontmoeten zowel binnen als buiten. Dit smaakt naar meer.
- De wijknetwerken kunnen door hun directe kennis en contacten bijdragen aan de transitie binnen het sociale domein (afschaling) met preventieve maatregelen en door het aanbieden van formele en informele activiteiten.
- Wijkgerichte regievoering door de gemeente op specifieke opgaven/processen is volop in ontwikkeling. We zien wijkregisseurs OR, regisseurs veilige wijkteams, omgevingsmanager/projectleider aardgas vrije wijken, regisseurs overlast en multi probleemhuishoudens en gebiedsmanagement sociaal domein i.o. Externe organisaties zoals de W2 gaan werken met gebiedsregisseurs en (gebieds)clustermanagers. Het samenspel tussen deze (nieuwe) functies, zowel onderling als in relatie tot Wijkmanagement, moet expliciet tegen het licht worden gehouden omdat elke toevoeging (of het weghalen) van een regiefunctie impact heeft op het gehele stelsel. De wijkgerichte sturing op welzijn via de ingerichte 4hoeksoverleggen heeft ons laten zien dat zowel de opdrachtverlening door de gemeente aan de W2 als de uitvoering door de W2 met meer focus op concrete outcome kan plaatsvinden. In het laatste kwartaal 2018 is in korte doorlooptijd in samenwerking tussen MO en WM een compleet nieuwe subsidie-uitvraag opgesteld voor de periode 2019-2020 waarin die focus is aangebracht.