Geleerde lessen
Ontkokerd werken gaat niet vanzelf
We werken als gemeente binnen het stelsel zoals de rijksoverheid dat heeft ingericht. Bijvoorbeeld de onderwijswetgeving, zorgverzekeringswet, wet langdurige zorg, wmo en jeugdwet. De problematiek van kinderen en gezinnen gaat soms dwars door deze kolommen heen. Dit vraagt om onorthodoxe oplossingen en lef in bestuurlijk samenwerken. Bij het dossier Maartensschool hebben we hiervoor extra inspanningen geleverd door een nieuwe vorm van beschikbaarheidsfinanciering voor jeugdhulp op school te ontwikkelen; garant te staan voor de continuïteit van hulp op school tijdens de overgangsperiode en regie te voeren op het proces.
Huishoudelijke Hulp: een zorgaanbieder gaat failliet, en dan?
In 2018 hebben we geleerd hoe belangrijk is het om bij het ‘omvallen’ van een aanbieder snel te schakelen met professioneel contractmanagement. We hebben ons hierbij vooral gefocust op het bieden van continuÏteit van zorg. Door intensief contact met de betrokken aanbieder, maar ook met het netwerk van overige aanbieders, het verzamelen van cliëntinformatie, het geven van informatie hebben we deze fase de “last” voor cliënten beperkt kunnen houden.
Toename signalen kwaliteit zorgaanbieders
We hebben afgelopen jaar veel signalen ontvangen bij het Meldpunt Signalen Zorg over zorgaanbieders. Dit heeft een groot beroep gedaan op de capaciteit en flexibiliteit van medewerkers. Ook hebben we geleerd van casuïstiek, zoals bijv. het Rigterdossier. Hoewel we graag scherp willen handhaven, is het heel belangrijk om de juiste stappen in de juiste proportionaliteit in het proces met de aanbieder te doorlopen. Bij PGB is extra complex dat niet de gemeente maar de cliënt het contract met de aanbieder heeft. We kiezen er daarom voor meer aan de ‘voorkant’ op kwaliteit te sturen: goed contractmanagement, scherpe inkoop op kwaliteit, goed toetsen bij cliënten op PGB-vaardigheden.
Ombouw Beschermd Wonen kost veel kruim
We hebben een positief financieel resultaat behaald op Beschermd Wonen, onze centrumtaak. Achter de schermen betekent dit strak sturen op de budgetplafonds, intensief wachtlijstbeheer inrichten, veel onderhandelen en samenwerken met onze instellingen. Voor onze zorgaanbieders betekent het afbouwen van voorzieningen en dus ook van werkgelegenheid, en heeft het ook gevolgen voor het personeel. Voor cliënten kan het betekenen dat zij soms naar een andere locatie moeten verhuizen, of van bekende zorgaanbod, meegaan naar een nieuwe en andere vorm van zorgverlening. Begrijpelijk gaat dit soms gepaard met onrust bij cliënten en hun familie. We doen dit in overleg met de zorgaanbieders wel zorgvuldig en in een realistisch tempo. En naast afbouw, investeren we ook in opbouw van meer ambulante vormen van beschermd wonen.