Geleerde lessen
Technische innovatie en gedragsmaatregelen hebben effect maar kosten tijd
Inzet van slimme Verkeersregelinstallaties is een effectief instrument om de doorstroming op peil te houden en flexibel in te kunnen spelen op geplande en onverwachte storingen/incidenten. Wel is een leerpunt dat de implementatie van i-VRI’s tijdrovend is Doorlooptijd is nodig voor fijnregeling op het daadwerkelijke verkeersgedrag. Ook het ontsluiten van verkeersdata vraagt meer inspanning, ook om beleving van hinder door weggebruikers te kunnen onderbouwen. Een intensieve samenwerking tussen overheden en private partijen voor gedragsmaatregelen vraagt om een meerjarige aanpak. De recente successen van Duurzaam Bereikbaar Heyendaal bewijzen dat dit structurele resultaten oplevert, met name in eigen investeringen door de Campuspartijen zelf om de campus goed bereikbaar te houden.
Een regionaal afgestemde update van het mobiliteitsbeleid noodzakelijk
De bereikbaarheid van de stad wordt in grote mate bepaald door maatregelen en ontwikkelingen op regionale en nationale schaal. Met de beleidsvorming en uitvoering voor wegen en fiets is het gelukt om maatwerk te leveren om de groei in mobiliteit op te vangen. Uit recente studies en simulaties blijkt dat bij toename van de groei de opvangcapaciteit van de bestaande infrastructuur in en rondom de stad ‘op’ is. In de update van het mobiliteitsbeleid Nijmegen zal hier een duidelijke visie en kader uitgewerkt moeten worden om tijdig in te spelen op deze trend.
Door intensieve samenwerking in de regio Arnhem-Nijmegen zijn er gezamenlijk oplossingen en ambities vastgelegd voor met name fiets, HOV en gedragsmaatregelen (inclusief verkeersmanagement). In toenemende mate kijken rijk en regio naar de uitvoeringskracht van de regio Arnhem-Nijmegen op het gebied van mobiliteit. Dit vraagt om meerjarige investeringen (kennis, menskracht, budgetten) in regionale samenwerking en investeringen, met name ook vanuit de stad zelf.