Economie
Omschrijving en wat heeft het gekost
We richten ons op het versterken van onze economische veerkracht. Om richting te geven aan de economische koers zijn we in 2018 gestart met het traject voor de economische visie. De economische visie ontwikkelen we samen met ondernemers en onderwijspartners. Zij zijn het namelijk die de Nijmeegse economie maken! De visie is actiegericht en geeft aan waar we als stad voor staan en naar toe willen gaan als het gaat om het versterken van onze economie, hoe we dat samen met onze partners gaan doen.
Op basis van het Bestuursakkoord Investeringsagenda Stedelijk Netwerk Arnhem-Nijmegen investeren we de komende 10 jaar, samen met de provincie Gelderland, in de economische ontwikkeling van de regio. De rollende investeringsagenda kent 3 icoonprogramma’s: Bruisende Binnensteden, Slimme Duurzaamheid en Ruimte voor werk, kennis en innovatie in Health en Energy. De clusters Health & High Tech zijn van groot belang voor de economie en arbeidsmarkt van onze stad en regio. We blijven daarom meerjarig investeren in de kracht en verdere ontwikkeling van beide clusters.
De waardering van bedrijven en instellingen voor het ondernemersklimaat en bedrijfsomgeving in Nijmegen is positief. We dragen daarom bij aan de basisvoorwaarden van het vestigingsklimaat met voldoende en goede werklocaties, goede bereikbaarheid, adequaat arbeidsaanbod (betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt), een aantrekkelijke woonomgeving, een gevarieerd cultureel en toeristisch aanbod en een goed relatienetwerk met onze bedrijven en instellingen. Ook investeren we via ons Ondernemersfonds inwerklocatiemanagement. Via ons Ondernemers Punt versterken we, met jaarlijks een groot aantal klantcontacten, de dienstverlening en service aan bedrijven en instellingen.
In regionaal verband stemmen we via het Regionaal Programma Werklocaties vraag en aanbod van werklocaties op elkaar af. Samen met het Programma Duurzaamheid werken we aan de regionale versnelling van de circulaire economie.Logistiek is eveneens belangrijk voor de werkgelegenheid in Nijmegen én de regio. De havens en de nabijheid van een gunstige combinatie van weg, water en spoor zijn belangrijke troeven.
Om de beleving van de (binnen)stad te vergroten, stellen we een visie op voor het versterken van onze verblijfseconomie, waarin de cross-overs tussen citymarketing – evenementen – cultuur -cultuurhistorie – binnenstad – toerisme centraal staan. Ook blijven we inzetten op het versterken van de bestaande winkelstructuur.
bedragen x € 1.000 | |||||
Economie | Begroting 2018 na wijziging | Rekening 2018 | Verschil | ||
Financiële lasten per programma | |||||
60106 | Bedrijventerreinen | 8,3 | 8,3 | 0,0 | V |
60072 | Kermissen | 179,5 | 200,4 | 20,9 | N |
61345 | Economische Innovatie Agenda | 260,1 | 273,5 | 13,4 | N |
60121 | Havens Toezicht | 890,9 | 915,6 | 24,8 | N |
60111 | MKB | 0,0 | 0,0 | 0,0 | V |
61085 | Ondernemersfonds | 1.134,7 | 1.022,8 | 111,8 | V |
61261 | Beheer Vaste standplaatsen/kiosken | 2,0 | 1,1 | 0,9 | V |
60116 | Algemeen advies | 532,8 | 598,6 | 65,8 | N |
60120 | Toerisme | 243,6 | 260,8 | 17,2 | N |
60126 | Markt Toezicht | 58,4 | 61,0 | 2,6 | N |
60123 | Havens Beleid | 383,8 | 388,2 | 4,4 | N |
60114 | Bedrijvenloket | 285,4 | 285,4 | 0,0 | V |
60125 | Markt Beleid | 165,3 | 197,2 | 31,9 | N |
61352 | Binnenstad | 678,1 | 661,7 | 16,4 | V |
4.822,8 | 4.874,6 | 51,7 | N | ||
Financiële baten per programma | |||||
60106 | Bedrijventerreinen | 0,0 | 0,0 | 0,0 | V |
60072 | Kermissen | -277,9 | -316,7 | 38,9 | V |
61345 | Economische Innovatie Agenda | 0,0 | -25,0 | 25,0 | V |
60124 | Inkomsten havens en kaden | -687,2 | -770,4 | 83,2 | V |
61085 | Ondernemersfonds | 0,0 | -21,9 | 21,9 | V |
61261 | Beheer Vaste standplaatsen/kiosken | -65,5 | -73,8 | 8,3 | V |
61257 | Markttoezicht (baten) | -234,6 | -228,1 | 6,5 | N |
60123 | Havens Beleid | 0,0 | -19,7 | 19,7 | V |
61207 | Baten Toeristenbelasting | -754,0 | -751,7 | 2,4 | N |
61352 | Binnenstad | -419,4 | -377,0 | 42,5 | N |
61086 | Mut. res. PG Stim. Bedrijvigheid | -450,0 | -450,0 | 0,0 | V |
-2.888,6 | -3.034,2 | 145,6 | V | ||
Saldo van lasten en baten | 1.934,2 | 1.840,4 | 93,9 | V | |
V=voordeel; N=nadeel |
Ten opzichte van de begroting is er € 94.000 (4%) minder uitgegeven aan het product Economie. Dit positieve resultaat bestaat uit diverse effecten. De belangrijkste effecten worden hieronder toegelicht.
- We realiseren een voordeel van € 83.000 op de inkomsten van havens. Dit voordeel wordt veroorzaakt door de lage waterstand in 2018. Hierdoor moesten vooral cruiseschepen langer aanleggen in onze havens wat leidt tot hogere opbrengsten.
- Bij het Ondernemersfonds valt in 2018 € 134.000 vrij. Er zijn minder aanvragen binnengekomen voor projecten en werklocatiemanagement. In 2018 hebben we aanvullend € 450.000 als subsidiebudget ingezet vanuit de onderbesteding Ondernemersfonds uit eerdere jaren. Dit bedrag is wel volledig uitgegeven.
- Op het deelproduct Algemeen advies hebben we in 2018 € 66.000 meer uitgegeven dan begroot. De extra kosten bestaan uit een bijdrage aan de feestverlichting via het Huis van de Binnenstad (vanaf 2019 loopt dit via het Binnenstadfonds), de subsidie aan RvN@ (in 2019 zijn hier aanvullende middelen voor vrijgemaakt) en kosten voor het opstellen van de economische visie (ook hiervoor zijn in 2019 aanvullende middelen vrijgemaakt).
- Voor de uitvoering van de nieuwe marktverordening hebben we in 2018 € 82.000 aan kosten gemaakt. Bij de Slotwijzigingen 2018 hebben we gemeld dat we verwachtten hier minimaal € 50.000 aan kwijt te zijn en hebben we een winstwaarschuwing afgegeven voor een aanvullende € 85.000. Dit leidt nu bij de jaarrekening tot een nadeel op het onderdeel markten van € 32.000.
- Bij de jaarrekening 2017 meldden we dat de uitgaven voor de Transformatieaanpak Binnenstad achterbleven. In 2017 viel er hierdoor nog € 80.000 vrij. In 2018 zijn alle geplande projecten van start gegaan en komen we nu op een klein nadeel van € 26.000. In 2019 wordt de transformatieaanpak afgerond en verantwoorden we de bestedingen naar de provincie.