Stadsrekening 2018

Mobiliteit

Openbaar vervoer

Openbaar vervoer

Omschrijving en wat heeft het gekost

Dit product richt zich op het openbaar vervoer in en rond de stad. Uitgangspunt is dat we het openbaar vervoer en het gebruik ervan willen bevorderen, zodat dit op de belangrijkste verbindingen in de stad en regio een gelijkwaardig alternatief vormt voor de auto. Omdat de bevoegdheden voor de uitvoering van de dienstregelingen in spoor- en busvervoer niet bij het gemeentebestuur liggen omvat dit product twee onderdelen:

  1. overleg rijk, provincie, regio en vervoerders over de ontwikkelingen, visies  de dienstregelingen
  2. uitvoering van de gemeentelijke taken welke de doelstelling over het openbaar vervoer ondersteunen. Dit betreft o.m. de fysieke infrastructuur (wegen, busbanen, bushaltes, looproutes en andere voorzieningen) en de ruimtelijke ordeningstaken van de gemeente.

bedragen x € 1.000

Openbaar vervoer

Begroting 2018 na wijziging

Rekening 2018

Verschil

Financiële lasten per programma

60464

Beleid openbaar vervoer

2.204,8

1.803,3

401,4

 V

61238

Projecten openbaar vervoer

562,7

336,6

226,0

 V

2.767,4

2.139,9

627,5

 V

Financiële baten per programma

60464

Beleid openbaar vervoer

-572,0

-579,0

7,1

 V

61238

Projecten openbaar vervoer

-484,4

-244,1

240,3

 N

-1.056,4

-823,1

233,2

 N

Saldo van lasten en baten

1.711,1

1.316,8

394,2

 V

V=voordeel; N=nadeel

De producten Verkeer en Openbaar vervoer kunnen in samenhang worden gezien. We zien dan een voordeel van € 1 ton. Hiervan is er € 0,05 ton minder besteed aan Verkeerskundig beheer VRI’s en € 0,05 ton doordat werkzaamheden voor verkeers- en bushalteaanpassingen niet meer in 2018 hebben plaatsgevonden.

Lasten, baten en saldo

x 1 miljoen

Lasten

€ 2

11,4 %

Baten

€ 1

4,1 %

ga terug