Parkeren
Omschrijving en wat heeft het gekost
In dit product zetten wij in op een verantwoord en acceptabel evenwicht tussen de vraag naar en aanbod van parkeerplaatsen. Belangrijke randvoorwaarden daarbij zijn een goede bereikbaarheid, een aantrekkelijke binnenstad en een leefbare woonomgeving.
In dit product ontwikkelen en actualiseren wij het parkeerbeleid als onderdeel van het integrale verkeersbeleid en in te kaderen in de omgevingsvisie. Daarnaast zorgen wij voor de uitvoering van het verkeers- en parkeermanagement. Wij voeren een rendabele en klantgerichte bedrijfsvoering in onze parkeerorganisatie met oog voor het kostenaspect.
In Nijmegen parkeren jaarlijks zo'n 3,2 miljoen klanten op de 7500 parkeerplaatsen op straat en de 2300 parkeerplaatsen in de garages. Er worden jaarlijks zo'n 17.000 parkeervergunningen beheerd. Verder worden jaarlijks zo'n 10.000 overige parkeergerelateerde ontheffingen en vergunningen verstrekt. Verder worden de bewaakte fietsstallingen met in totaal 2400 stallingsplaatsen beheerd.
bedragen x € 1.000 | |||||
Parkeren | Begroting 2018 na wijziging | Rekening 2018 | Verschil | ||
Financiële lasten per programma | |||||
60476 | Parkeerprogramma | 0,0 | 29,3 | 29,3 | N |
60481 | Vergunningverlening | 22,0 | 33,8 | 11,8 | N |
60472 | Fietsenstallingen | 910,0 | 957,8 | 47,8 | N |
60480 | Toezicht en beheer fietsparkeren | 412,6 | 423,7 | 11,1 | N |
61347 | Slagboomparkeren lasten | 5.934,3 | 5.411,1 | 523,3 | V |
61346 | Straatparkeren | 4.569,5 | 4.635,5 | 66,0 | N |
60482 | Verkeersmanagementcentrale | 668,2 | 681,3 | 13,1 | N |
60944 | Mut.res .PG-6110-002 | 579,2 | 579,2 | 0,0 | V |
13.095,9 | 12.751,6 | 344,2 | V | ||
Financiële baten per programma | |||||
60476 | Parkeerprogramma | 0,0 | 4,5 | 4,5 | N |
60481 | Vergunningverlening | 0,0 | -0,5 | 0,5 | V |
60472 | Fietsenstallingen | -7,1 | -8,3 | 1,3 | V |
60480 | Toezicht en beheer fietsparkeren | -7,9 | -25,9 | 18,0 | V |
61347 | Slagboomparkeren lasten | 0,0 | -1,1 | 1,1 | V |
61346 | Straatparkeren | -50,0 | -67,0 | 17,0 | V |
61349 | Slagboomparkeren inkomsten | -5.902,4 | -6.276,7 | 374,3 | V |
61348 | Straatparkeren inkomsten | -10.346,7 | -10.511,2 | 164,5 | V |
60482 | Verkeersmanagementcentrale | -228,8 | -162,9 | 65,9 | N |
60944 | Mut.res .PG-6110-002 | -1.061,8 | -721,5 | 340,4 | N |
-17.604,6 | -17.770,5 | 165,9 | V | ||
Saldo van lasten en baten | -4.508,8 | -5.018,9 | 510,1 | V | |
V=voordeel; N=nadeel |
Ten opzichte van de begroting is er een voordeel van € 0,5 miljoen behaald. Dit voordeel is het resultaat van hogere baten (€ 0,2 miljoen) en lagere lasten (€ 0,3 miljoen) binnen het product parkeren.
In 2018 is er minder besteed aan onderhoud voor de parkeergarages. Door de lagere lasten wordt er ook minder onttrokken aan de reserve onderhoud. Dit verklaart voornamelijk het voordeel aan de lastenkant met € 0,3 miljoen. Aan de batenkant zorgt een lagere onttrekking voor hetzelfde bedrag tot een nadeel (€ 0,3 miljoen)..
Het voordeel aan parkeerinkomsten bedraagt rond de € 0,45 miljoen. Dit is veroorzaakt door de hogere verkoop van bezoekersvergunningen (€ 0,25 miljoen). Daarnaast zijn in december de baten verwerkt uit verkoop losse kaarten CWZ (€ 0,1 miljoen) en de creditcard-inkomsten (€ 0,1 miljoen) waarvan de nieuwe privacy-toets op wet- en regelgeving tot vertraging heeft geleid. Door inrichting van een nieuw softwaresysteem was het niet mogelijk om hier eerder in het jaar inzicht in te krijgen.
Of de verkoop van bezoekersvergunningen een structureel karakter kennen, is nu nog niet te zeggen. We houden dit scherp in de gaten en stellen zo nodig in een later stadium de begroting bij.
Uiteindelijk hebben deze uitkomsten geleid tot een voordeel ten opzichte van de begroting van € 0,5 miljoen.