Stadsrekening 2018

Mobiliteit

Parkeren

Parkeren

Omschrijving en wat heeft het gekost

In dit product  zetten wij  in op een verantwoord en acceptabel evenwicht tussen de vraag naar en aanbod van parkeerplaatsen. Belangrijke randvoorwaarden daarbij zijn een goede bereikbaarheid, een aantrekkelijke binnenstad en een leefbare woonomgeving.
In dit product ontwikkelen en actualiseren wij het parkeerbeleid als onderdeel van het integrale verkeersbeleid en in te kaderen in de omgevingsvisie. Daarnaast  zorgen wij voor de uitvoering van het verkeers- en parkeermanagement. Wij voeren een rendabele en klantgerichte bedrijfsvoering in onze parkeerorganisatie met oog voor het kostenaspect.
In Nijmegen parkeren jaarlijks zo'n 3,2 miljoen klanten op de 7500 parkeerplaatsen op straat en de 2300 parkeerplaatsen in de garages. Er worden jaarlijks zo'n 17.000 parkeervergunningen beheerd. Verder worden jaarlijks zo'n 10.000 overige parkeergerelateerde ontheffingen en vergunningen verstrekt. Verder worden de bewaakte fietsstallingen met in totaal 2400 stallingsplaatsen beheerd.

bedragen x € 1.000

Parkeren

Begroting 2018 na wijziging

Rekening 2018

Verschil

Financiële lasten per programma

60476

Parkeerprogramma

0,0

29,3

29,3

 N

60481

Vergunningverlening

22,0

33,8

11,8

 N

60472

Fietsenstallingen

910,0

957,8

47,8

 N

60480

Toezicht en beheer fietsparkeren

412,6

423,7

11,1

 N

61347

Slagboomparkeren lasten

5.934,3

5.411,1

523,3

 V

61346

Straatparkeren

4.569,5

4.635,5

66,0

 N

60482

Verkeersmanagementcentrale

668,2

681,3

13,1

 N

60944

Mut.res .PG-6110-002

579,2

579,2

0,0

 V

13.095,9

12.751,6

344,2

 V

Financiële baten per programma

60476

Parkeerprogramma

0,0

4,5

4,5

 N

60481

Vergunningverlening

0,0

-0,5

0,5

 V

60472

Fietsenstallingen

-7,1

-8,3

1,3

 V

60480

Toezicht en beheer fietsparkeren

-7,9

-25,9

18,0

 V

61347

Slagboomparkeren lasten

0,0

-1,1

1,1

 V

61346

Straatparkeren

-50,0

-67,0

17,0

 V

61349

Slagboomparkeren inkomsten

-5.902,4

-6.276,7

374,3

 V

61348

Straatparkeren inkomsten

-10.346,7

-10.511,2

164,5

 V

60482

Verkeersmanagementcentrale

-228,8

-162,9

65,9

 N

60944

Mut.res .PG-6110-002

-1.061,8

-721,5

340,4

 N

-17.604,6

-17.770,5

165,9

 V

Saldo van lasten en baten

-4.508,8

-5.018,9

510,1

 V

V=voordeel; N=nadeel

Ten opzichte van de begroting is er een voordeel van € 0,5 miljoen behaald. Dit voordeel is het resultaat van hogere baten (€ 0,2 miljoen) en lagere lasten (€ 0,3 miljoen) binnen het product parkeren.
In 2018 is er minder besteed aan onderhoud voor de parkeergarages. Door de lagere lasten wordt er ook minder onttrokken aan de reserve onderhoud. Dit verklaart voornamelijk het voordeel aan de lastenkant met € 0,3 miljoen. Aan de batenkant zorgt een lagere onttrekking voor hetzelfde bedrag tot een nadeel (€ 0,3 miljoen)..
Het voordeel aan parkeerinkomsten bedraagt rond de € 0,45 miljoen. Dit is veroorzaakt door de hogere verkoop van bezoekersvergunningen (€ 0,25 miljoen). Daarnaast zijn in december de baten verwerkt uit verkoop losse kaarten CWZ (€ 0,1 miljoen) en de creditcard-inkomsten (€ 0,1 miljoen) waarvan de nieuwe privacy-toets op wet- en regelgeving tot vertraging heeft geleid. Door inrichting van een nieuw softwaresysteem was het niet mogelijk om hier eerder in het jaar inzicht in te krijgen.
Of de verkoop van bezoekersvergunningen een structureel karakter kennen, is nu nog niet te zeggen. We houden dit scherp in de gaten en stellen zo nodig in een later stadium de begroting bij.
Uiteindelijk hebben deze uitkomsten geleid tot een voordeel ten opzichte van de begroting van € 0,5 miljoen.

Lasten, baten en saldo

x 1 miljoen

Lasten

€ 13

67,9 %

Baten

€ 18

89,0 %

ga terug