Stadsrekening 2018

Mobiliteit

Verkeer

Verkeer

Omschrijving en wat heeft het gekost

Met de komst van De Oversteek en de S100-route zijn de doorstroming en de betrouwbaarheid van het Nijmeegse wegennet aanzienlijk verbeterd. Een goede bereikbaarheid blijft echter aandacht vragen: Voor de korte termijn zal vooral het groot onderhoud dat RWS aan de Waalbrug gaat plegen de druk op het wegennet  aanmerkelijk verzwaren. Voor de langere termijn wordt voorts verwacht dat de intensiteit van het autoverkeer door de economische en ruimtelijke ontwikkelingen verder groeit. Om de bereikbaarheid op voldoende peil te houden blijft het dus nodig het verkeer te managen.

bedragen x € 1.000

Verkeer

Begroting 2018 na wijziging

Rekening 2018

Verschil

Financiële lasten per programma

61142

Verkeersmaatregelen

3.397,4

2.227,9

1.169,5

 V

60491

Verkeersbeleid en beheersing

1.265,9

1.339,9

74,0

 N

61340

Velocity

0,0

12,7

12,7

 N

60487

Productgroepmanagement Verkeer

183,3

183,3

0,0

 V

61236

Verkeersveiligheid

63,4

56,0

7,3

 V

61235

Verkeerskundig beheer VRI’S

131,7

75,9

55,9

 V

5.041,6

3.895,6

1.145,9

 V

Financiële baten per programma

61142

Verkeersmaatregelen

-2.776,0

-1.375,0

1.401,0

 N

61340

Velocity

0,0

-2,0

2,0

 V

-2.776,0

-1.377,0

1.399,0

 N

Saldo van lasten en baten

2.265,6

2.518,6

253,0

 N

V=voordeel; N=nadeel

Voor het goed functioneren van de stad moeten mensen (en goederen) zich kunnen verplaatsen. Daarom moet Nijmegen goed en betrouwbaar bereikbaar zijn en blijven. Ook de duurzaamheidsdoelstellingen bepalen de eisen die we stellen aan het verkeerssysteem. De werkzaamheden in dit product omvatten het ontwikkelen en actualiseren van het verkeers- en vervoerbeleid en de uitvoering ervan.

Lasten, baten en saldo

x 1 miljoen

Lasten

€ 4

20,7 %

Baten

€ 1

6,9 %

ga terug