Verkeer
Omschrijving en wat heeft het gekost
Met de komst van De Oversteek en de S100-route zijn de doorstroming en de betrouwbaarheid van het Nijmeegse wegennet aanzienlijk verbeterd. Een goede bereikbaarheid blijft echter aandacht vragen: Voor de korte termijn zal vooral het groot onderhoud dat RWS aan de Waalbrug gaat plegen de druk op het wegennet aanmerkelijk verzwaren. Voor de langere termijn wordt voorts verwacht dat de intensiteit van het autoverkeer door de economische en ruimtelijke ontwikkelingen verder groeit. Om de bereikbaarheid op voldoende peil te houden blijft het dus nodig het verkeer te managen.
bedragen x € 1.000 | |||||
Verkeer | Begroting 2018 na wijziging | Rekening 2018 | Verschil | ||
Financiële lasten per programma | |||||
61142 | Verkeersmaatregelen | 3.397,4 | 2.227,9 | 1.169,5 | V |
60491 | Verkeersbeleid en beheersing | 1.265,9 | 1.339,9 | 74,0 | N |
61340 | Velocity | 0,0 | 12,7 | 12,7 | N |
60487 | Productgroepmanagement Verkeer | 183,3 | 183,3 | 0,0 | V |
61236 | Verkeersveiligheid | 63,4 | 56,0 | 7,3 | V |
61235 | Verkeerskundig beheer VRI’S | 131,7 | 75,9 | 55,9 | V |
5.041,6 | 3.895,6 | 1.145,9 | V | ||
Financiële baten per programma | |||||
61142 | Verkeersmaatregelen | -2.776,0 | -1.375,0 | 1.401,0 | N |
61340 | Velocity | 0,0 | -2,0 | 2,0 | V |
-2.776,0 | -1.377,0 | 1.399,0 | N | ||
Saldo van lasten en baten | 2.265,6 | 2.518,6 | 253,0 | N | |
V=voordeel; N=nadeel |
Voor het goed functioneren van de stad moeten mensen (en goederen) zich kunnen verplaatsen. Daarom moet Nijmegen goed en betrouwbaar bereikbaar zijn en blijven. Ook de duurzaamheidsdoelstellingen bepalen de eisen die we stellen aan het verkeerssysteem. De werkzaamheden in dit product omvatten het ontwikkelen en actualiseren van het verkeers- en vervoerbeleid en de uitvoering ervan.