Verbonden partijen
MGR (werkbedrijf) Nijmegen
MGR (werkbedrijf) Nijmegen
Het WerkBedrijf is een belangrijk onderdeel van de MGR (Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Rijk van Nijmegen). Het WerkBedrijf is de taakorganisatie voor het realiseren van doelstellingen op het programma Economie en Werk.
Het WerkBedrijf heeft drie hoofddoelstellingen:
1. Het bemiddelen van mensen met een bijstandsuitkering naar werk. De kandidaten die nu (nog) gebruik maken van de bijstand hebben over het algemeen intensieve(re) begeleiding en coaching nodig en ook bij deze groep worden veel en diverse instrumenten ingezet.
2. Inzet van mensen op arbeidsmatige dagbesteding; in de loop van 2018 is deze inzet goed op gang gekomen en kunnen veel mensen gebruik maken van deze voorziening.
3. Het bemiddelen en ondersteunen van mensen in de sociale werkvoorziening. Bij deze groep wordt zoveel als mogelijk geprobeerd voor de kandidaten een plaats te vinden bij reguliere werkgevers.
Merkbaar gaandeweg 2018 was dat veel mensen, ook in de bijstand, een baan hebben gevonden. In de huidige economische situatie is het belangrijk dat zoveel als mogelijk mensen worden bemiddeld naar een baan, al dan niet via een opleiding/scholing. Dit geldt zeker ook voor de groep mensen waarvoor het WerkBedrijf een overeenkomst heeft met de Regio Rijk van Nijmegen.In 2018 is het onderzoek naar de arbeidsmarkt, door Panteia, opgestart en in het begin van 2019 zullen de conclusies gedeeld worden met de betrokken partijen waaronder de gemeenteraad. In het onderzoek is onder meer aandacht besteedt aan het belang om de arbeidsmarkt in haar volle breedte te benaderen waarbij werk, economie en onderwijs een belangrijke rol speelt. Dit onderzoek is belangrijk om vervolgens met elkaar in 2019 een beleidsplan te formuleren en een daarmee samenhangende nieuwe Dienstverleningsovereenkomst met het WerkBedrijf.
De financiële situatie is in 2018 voor wat betreft de effecten op de MGR niet aanzienlijk gewijzigd. Wij zien wel wijzigingen aankomen die in de komende jaren invloed kunnen gaan hebben op omvang en daarmee ook mogelijk financiële effecten kan hebben.
Het samenwerken in de regio en daarmee in de MGR is zeker voor het arbeidsmarktbeleid, belangrijk. Immers de arbeidsmarkt, van vraag en aanbod, is echt groter dan alleen de stad en we zullen dan ook in een gezamenlijkheid, als gemeenten, met elkaar opdrachten/resultaten neer moeten leggen bij organisaties die in de regio werkzaam zijn.De Euregio te Kleve
De Euregio te Kleve
De Euregio ondersteunt vele en uiteenlopende grensoverschrijdende activiteiten in het Duits-Nederlandse grensgebied. Inwoners, bedrijven en (onderwijs)instellingen vinden in de Euregio dan ook een samenwerkingsverband dat voor hen samenwerking bevordert, hun belangen behartigt, subsidieadvies verstrekt en aan doelgerichte burgeradvisering een bijdrage levert.
Actueel is en blijft het beleid te handelen vanuit de strategische agenda. Daarbij kunnen specifieke subsidieprogramma’s op het gebied van INTERREG (interreg V, V-A, KissMe, Digipro en Regional Skills Lab) worden genoemd.
De euregio heeft een stabiele bedrijfsvoering en beperkt de risico's.
DAR NV
DAR NV
Actualiteiten en risico's
De DAR stelt zich tot doel met alle gemeenten minimaal de landelijk wettelijk doelstellingen te realiseren op het gebied van afvalscheiding en recycling. Een volgende stap in verdergaande hergebruik van huishoudelijk afval is de gescheiden inzameling en verwerking van luiers en incontinentiemateriaal. We hebben in 2018 de haalbaarheid onderzocht en in 2019 zal de gescheiden inzameling en verwerking zijn beslag krijgen.
Ook het beter gescheiden inzamelen van afval uit de hoogbouw is een uitdaging. Daartoe is in 2018 gestart met de pilot ‘schillenboer’ teneinde de hoeveelheid en kwaliteit aan ingezameld GFT te verbeteren.
Als gevolg van een vrij acuut tekort aan chauffeurs voor de avond-inzameling van oud papier zijn een 80-tal inzamelroutes in de regio overgebracht naar de daginzameling onder volledige uitvoering van Dar. De logistieke meerkosten hiervan worden eenmalig gedekt uit het vereveningsfonds oud papier.
Ten slotte is in 2018 door Dar verder uitvoering gegeven aan het project “afvalbeheer binnenstad”, waarmee een netwerk aan ondergrondse restafvalcontainers in de binnenstad wordt gerealiseerd. In goed overleg met ondernemers en bewoners is een locatieplan opgesteld. In 2019 volgt feitelijke realisatie.Gemeenschappelijk orgaan/Economic Board te Arnhem
Gemeenschappelijk orgaan/Economic Board te Arnhem
In 2019 zullen bestuurlijke gesprekken gevoerd worden over de wenselijkheid de samenwerking al dan niet te versterken.
GR Bijsterhuizen
GR Bijsterhuizen
Deze gemeenschappelijke regeling (GR) heeft als doel het bevorderen van de economische ontwikkeling en werkgelegenheid in de regio Nijmegen. Ook in 2018 verliep de verkoop van bedrijventerreinen voorspoedig. Het merendeel van de terreinen is inmiddels succesvol uitgegeven. De varianten tot opheffing van de GR worden in beeld gebracht
GR Doelgroepvervoer Regio Arnhem Nijmegen te Arnhem
GR Doelgroepvervoer Regio Arnhem Nijmegen te Arnhem
De BVO DRAN is verantwoordelijk voor het contractmanagement en (financieel) beheer van de uitvoering van het regionale doelgroepenvervoer, dat opereert onder de naam ‘Avan’. Gemeente Nijmegen heeft het vraagafhankelijk Wmo-vervoer ondergebracht bij Avan.
Het jaar 2018 stond nog voor een groot deel in het teken van de nieuwe verdeelsleutel van de kosten over de deelnemende gemeenten en de vertaling daarvan naar de jaarrekening 2017 en 2018 en de begroting 2019.Voor het vraagafhankelijk vervoer is sprake van een open einde systematiek. Deze systematiek betekent dat de kosten oplopen wanneer een gemeente meer inbrengt of dat er in een periode meer ritten hebben plaatsgevonden dan begroot. Dit brengt een financieel risico met zich mee. Dit risico verwachten wij op te kunnen vangen binnen het budget voersvoorzieningen.
GR Gezondheidszorg regio Nijmegen
GR Gezondheidszorg regio Nijmegen
De verwachting is dat de jaarrekening van de GGD 2018 een negatief resultaat zal laten zien van ongeveer € 270.000. Deze nadelige prognose wordt voor ongeveer € 232.000 veroorzaakt door Veilig Thuis en voor € 38.000 door de overige uniforme GGD taken. Dit tekort zal naar alle waarschijnlijkheid in mindering gebracht worden op de Algemene Reserve van de GGD.
Het AB van de GGD heeft in december 2017 besloten om bij de vaststelling van de jaarrekening 2017 de Algemene Reserve te laten opplussen door de deelnemende gemeente tot 70% van het normbedrag (en de overige 30% bij te laten plussen bij de vaststelling van de jaarrekening 2018).
Voor het opplussen met 30% is in onze gemeenterekening 2018 een transitorische post opgenomen van
€ 153.000Milieusamenwerking en Afvalverwerking (MARN)
Milieusamenwerking en Afvalverwerking (MARN)
Qua organisatie heeft MARN in 2018 een aantal veranderingen ondergaan. Zo zijn de administratieve taken van de MARN alsook de positie van secretaris bij Dar ondergebracht en is aan Dar een adviserende rol aan het bestuur toebedeeld op het gebied van afval. Als gevolg van de veranderde positie van de MARN in het regionale speelveld is de taak van projectorganisatie komen te vervallen en gewijzigd tot een platform voor regionaal beleid op afval en milieu.
In 2017 zijn de gronden van de GR MARN verkocht aan ARN bv voor een bedrag van € 11,5 mln. De MARN heeft nu geen gronden meer in bezit. De ARN heeft de aankoop gefinancierd door een langlopende lening bij de MARN af te sluiten. Hiervoor betaalt de ARN € 0,8 mln jaarlijks, gedurende 20 jaar. Doordat er geen inkomsten uit huur en pacht meer worden ontvangen, zullen over 20 jaar geen middelen beschikbaar komen voor de MARN. Deze wijzigingen in de organisatie en het grondbezit van de MARN hebben geleid tot een aanpassing van de tekst van de gemeenschappelijke regeling van de MARN.
ARN heeft drie publieke aandeelhouders (MARN, regio Rivierenland en Regio de Vallei) en een private aandeelhouder Remondis. Van de publieke aandeelhouders leveren alleen MARN en Regio de Vallei nog (rest)afval aan bij ARN. Regio de Vallei heeft in 2018 het principe-besluit genomen dat men geen aandeelhouder moet zijn van een bedrijf als ARN bv. Regio de Vallei heeft daarom haar aandelen ter verkoop aangeboden. Voor de ARN is dit aanleiding om Regio Rivierenland ook uit te nodigen haar aandelen te verkopen. De aandelen kunnen worden overgenomen door de MARN, Remondis dan wel ARN zelf; dit alles op een zodanige wijze dat de onderlinge stemverhoudingen in de besluitvorming over ARN niet verandert.
Deze ontwikkeling noodzaakt de MARN zich te bezinnen op haar eigen toekomstige rol en relatie tot de ARN en Remondis, de enig ander overgebleven aandeelhouder. Als onderdeel daarvan zal de gemeente Nijmegen een standpunt moeten gaan bepalen of het een indirect aandeelhouder van ARN wil blijven.Qua afvalverwerking is ARN in 2018 gestart met de bouw van een milieuvriendelijke verwerkingsinstallatie voor luiers en incontinentiemateriaal. Verder is de MARN begonnen met een oriëntatie hoe de vrijkomende warmte bij de ARN optimaal in de regio kan worden ingezet met het oog op de energietransitie.
ODRN
ODRN
Bij de ODRN zien wij veel ontwikkelingen op het gebied van veranderingen van rijksbeleid en wetgeving. De belangrijkste punten worden hieronder weergegeven.
- Opdracht Ministerie van BZK van 30 november 2018 om meest risicovolle gebouwen te inventariseren en er op toe te zien dat eigenaren van deze gebouwen onderzoek uitvoeren naar de brandveiligheid van de gevels en indien noodzakelijk maatregelen nemen om de veiligheid te waarborgen (conform opgesteld protocol); afhankelijk van uitkomsten onderzoek en bestuurlijke keuze.
- Omgevingswet 2021; met deze wet wil de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen.
- Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb); een nieuw stelsel van bouwtoezicht moet tegelijk met de Omgevingswet in werking gaan treden (1 januari 2021). De gemeente blijft het bevoegd gezag, maar de rol bij vergunningverlening, toezicht en handhaving verandert; op landelijk niveau loopt de discussie over de overdracht van (meer) taken naar omgevingsdiensten.
- Verbod op asbesthoudende dakbedekking (vanaf 2025); na 2024 zijn asbestdaken naar verwachting in Nederland verboden. Door ODRN is een versnellingsprogramma aanpak verwijdering asbestdaken gestart om tijdig klaar te zijn.
- Informatieplicht energiebesparing: 2019. Een nieuwe taak waarvoor extra middelen beschikbaar worden gesteld (vermeld in de decembercirculaire 2018). Deze middelen dienen in 2019 en 2020 aan invulling informatieplicht besteed te worden.
- Met ingang van 2016 werkt de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) met outputfinanciering. We hebben de systematiek gezamenlijk gemonitord in de periodieke overleggen, zodat we tijdig bij kunnen sturen waar nodig. Omdat de systematiek inmiddels een aantal jaar in gebruik is, zal in 2019 een evaluatie plaatsvinden. De kostenbeheersing ODRN en samenwerking met ODRN behoeft verbetering.
- Een onderdeel van het kamerverhuurbeleid is het aanpakken van illegale kamerverhuur. In 2019 vinden de afgesproken controles plaats. Indien noodzakelijk wordt bij eerder genoemde toezichtzaken een handhavingstraject opgestart. Tot aan bezwaar ligt dit bij ODRN, daarna komt de afdeling Juridische Zaken van de gemeente in beeld.
Waalfront BV
Waalfront BV
OBW heeft tot taak het stadsdeel Waalfront risicodragend te ontwikkelen en te realiseren. In 2018 is een herziene GREX voor Waalfront opgesteld. Het totale woningbouwprogramma bestaat uit 2046 woningen. In 2018 is het onderdeel Handelskade opgeleverd en is het deelgebied Batavia verder in ontwikkeling genomen. Er wordt gewerkt aan de plannen voor Dijkkwartier Oost en voor Waalkwartier.
Indigo BV
Indigo BV
Indigo BV heeft tot taak het realiseren en exploiteren van de hoofdleiding van het warmtenet. Thans wordt besproken of Indigo ook het vehikel kan zijn voor de verdere doorkoppeling van het warmtenet naar andere delen van Nijmegen buiten concessiegebied Waalsprong en Waalfront.