Stadsrekening 2018

Duurzaamheid

Geluid, lucht en Bodem

Geluid, lucht en Bodem

Omschrijving en wat heeft het gekost

GELUID
Wat willen wij bereiken?
We bevorderen de kwaliteit in de leefomgeving door huidige knelpunten met betrekking tot geluid aan te pakken en knelpunten in de toekomstige situatie te voorkomen. Ondanks autonome ontwikkelingen willen we de geluidoverlast in de buurt door wegverkeer niet laten toenemen. Zo kunnen we ruimtelijke ontwikkelingen en mobiliteit in Nijmegen op een verantwoorde manier mogelijk maken.

Wat hebben we gedaan?

West wil groene buffer:
In 2018 bleek dat de afgesproken grens waarbij de motie West Krijgt Groene Buffer in werking zou treden is overschreden. Samen met bewoners hebben we een aantal geluidwerende en vergroenings maatregelen  langs de Energieweg en de Neerbosscheweg uitgewerkt. Deze worden nu technisch verder uitgewerkt in een bouwteam met een aannemer. De maatregelen (geluidsschermen en diffractoren) zullen in de tweede helft van 2019 worden geplaatst.

Bestemmingsplannen,  stedenbouwkundig plannen en bouwplannen:
In 2018 hebben we veel tijd gestoken in geluidadviezen bij woningbouwplannen op geluid belaste locaties.

Gevelisolatieprojecten:
In 2018 hebben we extra personeel ingezet voor de gesubsidieerde geluidsisolatieprojecten bij bestaande woningen. Het gaat nog steeds om voorbereidende werkzaamheden waaruit moet blijken of woningen in aanmerking komen voor extra geluidsisolatie.  We verwachten dat we in 2019 starten met het aanbrengen van geluidwerende voorzieningen.

Actieplan Geluid 2018-20123:
In 2018 is het ontwerp Actieplan geluid 2018-2023 vastgesteld en gepubliceerd. De inspraakreacties worden verwerkt in het definitieve plan dat begin 2019 wordt afgerond.

LUCHT
Wat willen wij bereiken?
We bevorderen de kwaliteit in de leefomgeving door huidige knelpunten met betrekking tot  lucht aan te pakken en knelpunten in de toekomstige situatie te voorkomen. We streven  naar een gezonde luchtkwaliteit waarbij we niet alleen uitgaan van wettelijke normen, maar ook de gezondheid van Nijmeegse inwoners van groot belang achten. Zo kunnen we ruimtelijke ontwikkelingen en mobiliteit in Nijmegen op een verantwoorde manier mogelijk maken. Voor een gezonde luchtkwaliteit hebben we een Nijmeegse roetreductienorm vastgesteld, aansluitend op aanbeveling van de World Health Organisation. We verbinden een gezonde luchtkwaliteit met andere beleidsonderwerpen zoals gezondheid, mobiliteit, onderwijs en bewegen.  

Wat hebben we gedaan?
Het Maatregelprogramma luchtkwaliteit 2010 -2014 met verlenging is inmiddels afgerond. Aan de wettelijke grenswaarden voldoen we op dit moment. Indicator 8 "Aantal km met overschrijding grenswaarde van NO2" houden we bij omdat we in 2015 en daarna aan de wettelijke Europese norm voor NO2 moeten voldoen. Deze indicator is inmiddels overbodig geworden, gewerkt wordt aan een opvolgende indicator voor luchtkwaliteit, die zich ook richt op de Nijmeegse Roetreductienorm..
In 2018 is een start gemaakt met de uitvoering van het Maatregelprogramma luchtkwaliteit Nijmegen
2018 t/m 2022. Een van de belangrijkste maatregelen uit het programma is het instellen van een milieuzone voor alle categoriën motorvoertuigen, behalve voor brom- en snorfietsen. Ter onderbouwing van een besluit tot invoering van een milieuzone zijn diverse onderzoeken uitgevoerd. Zo is door RHDHV het “Onderzoek milieuzone Nijmegen, varianten, effecten en kosten” d.d. 1 december 2017 opgeleverd. In 2018 is een aanvulling hierop gemaakt, dit naar aanleiding van een onderzoek naar rijdende auto’s in Nijmegen (wagenparkscan adviesbureau Dufec) en analyse van de in Nijmegen bij RDW geregistreerde voertuigen.
In april 2018 is het 2-daagse congres “Ports and the City” georganiseerd over schone en duurzame scheepvaart en binnenhavens. Dit in samenwerking met het Ministerie van I&W is in het kader van European Green Capital Nijmegen 2018. Tijdens dit congres is ook de zgn. Declaration of Nijmegen ondertekend door 24 West-Europese overheden, kennisinstellingen, bedrijven en belangengroeperingen.
In 2018 is in regionaal verband een gezamenlijke aanbesteding van gemeentelijke wagenparken gestart.

BODEM
Wat willen wij bereiken?
We werken aan een gezonde en duurzame bodem en ondergrond, waarbij we gezondheidsrisico’s en risico’s voor ecologie en verspreiding van grondwaterverontreiniging voorkomen, wegnemen of beheersen, waardoor huidige en toekomstige gebruiksfuncties mogelijk zijn en blijven. We streven ernaar dat de bodemkwaliteit in Nijmegen geschikt is voor de functies die het heeft.

Wat hebben we ervoor gedaan?
Convenant.
We geven verder invulling aan de afspraken in het landelijk Convenant "bodem en ondergrond 2016-2020". Dit kent voor ons 2 belangrijke pijlers:
A: Onderzoek en sanering van (potentiële) spoedlocaties. Na 2020 moeten alle vervuilde bodemlocaties veilig zijn voor mens en milieu. Dit betekent dat deze locaties gesaneerd moeten zijn, dat de risico’s van de vervuiling onder controle zijn of dat er tijdelijke beveiligingsmaatregelen zijn genomen. Wij zorgen ervoor dat eigenaren van dergelijke locaties stappen ondernemen om dit te realiseren.
B: Beheer en gebruik van de ondergrond. Om duurzaam en efficiënt beheer en gebruik van de bodem en ondergrond voor allerlei mogelijke functies (energie, ondergronds bouwen, drink- en proceswater, etc.) te faciliteren, willen we al zo veel mogelijk anticiperen op de in voorbereiding zijnde Omgevingswet. Bij het opstellen van de omgevingsvisie/het omgevingsplan moeten boven- en ondergrond als 1 geheel worden beschouwd (3D-ordening). We bereiden de omgevingsvisie/het omgevingsplan al zoveel mogelijk voor, voor wat betreft de ondergrond. Onder andere gaan we onze bodembeheernota actualiseren en zoeken we actief de raakvlakken met andere beleidsvelden/sectoren.

Ruimtelijke projecten .
We streven naar vroegtijdige betrokkenheid om ruimtelijke ontwikkeling mogelijk te maken door noodzakelijke bodemonderzoek en -sanering uit te voeren en planning en afspraken op elkaar te af te stemmen.

bedragen x € 1.000

Geluid, lucht en Bodem

Begroting 2018 na wijziging

Rekening 2018

Verschil

Financiële lasten per programma

E000190

E-projecten Lucht

26,7

26,7

0,0

 V

E000215

E-projecten Geluid (compensabel)

2,0

0,0

2,0

 V

61070

DUB Bodem

1.041,2

1.065,7

24,5

 N

60533

Luchtvoorschr. RO, verkeer en wonen

178,7

147,8

31,0

 V

60519

Geluidstaken

276,2

252,1

24,1

 V

61316

SSV gevelisolatie

532,0

305,7

226,3

 V

E000189

E-projecten Geluid

9,9

9,9

0,0

 N

60516

Bodemtaken

537,4

462,9

74,5

 V

E000217

E-projecten Bodem (compensabel)

2,0

0,0

2,0

 V

E000216

E-projecten Lucht (compensabel)

92,0

63,7

28,3

 V

E000205

E-projecten Bodem

24,3

24,3

0,0

 V

61249

Mut.res. geluid, lucht & bodem

41,0

41,0

0,0

 V

2.763,4

2.399,7

363,7

 V

Financiële baten per programma

E000190

E-projecten Lucht

-35,8

0,0

35,8

 N

E000215

E-projecten Geluid (compensabel)

-2,0

0,0

2,0

 N

61070

DUB Bodem

0,0

-40,0

40,0

 V

60519

Geluidstaken

-25,0

-31,2

6,2

 V

61316

SSV gevelisolatie

-532,0

-305,7

226,3

 N

E000189

E-projecten Geluid

-13,5

-0,5

13,0

 N

60516

Bodemtaken

-50,9

-29,9

21,0

 N

E000217

E-projecten Bodem (compensabel)

-2,0

0,0

2,0

 N

E000216

E-projecten Lucht (compensabel)

-92,0

-63,7

28,3

 N

E000205

E-projecten Bodem

-32,6

0,0

32,6

 N

61249

Mut.res. geluid, lucht & bodem

0,0

0,0

0,0

 V

-785,9

-471,1

314,8

 N

Saldo van lasten en baten

1.977,5

1.928,7

48,8

 V

V=voordeel; N=nadeel

Lasten, baten en saldo

x 1 miljoen

Lasten

€ 2

22,3 %

Baten

€ 0

19,4 %

ga terug