Integraal Waterbeheer
Omschrijving en wat heeft het gekost
Integraal waterbeheer is in hoofdzaak gericht op de drie gemeentelijke watertaken: het inzamelen en transporteren van afvalwater, het inzamelen en verwerken van afstromend regenwater én het nemen van maatregelen tegen structurele grondwateroverlast. De hoofddoelen voor deze drie watertaken zijn het beschermen van de (volks)gezondheid, het beschermen van het milieu én het bijdragen aan een leefbare woonomgeving. Doelmatigheid is bij dit alles een randvoorwaarde. We streven naar doelmatig beheer van onze infrastructuur (o.a. riolering) en voorzieningen voor de drie watertaken én naar de duurzame ontwikkeling ervan. Doelmatig beheer geven we vorm via asset management, waarbij onze indicator is een ten minste gelijkblijvende ‘gemiddelde restlevensduur’ van de aanwezige infrastructuur en voorzieningente houden. Dat betekent dat de gemiddelde kwaliteit van de infrastructuur en voorzieningen aan het eind van elk jaar minstens even goed is als aan het begin van dat jaar. Dat bereiken we door het uitvoeren van onderhoud, vernieuwing en verbetering, mede gebaseerd op onderzoek en monitoring.
Voor goed gebruik van de infrastructuur en voorzieningen zetten we in op effectieve voorlichting, hoofdzakelijk via ons waterservicepunt en doelmatige afhandeling van meldingen en klachten. Naast deze drie gemeentelijke watertaken zijn we als gemeente ook betrokken bij het beheer en onderhoud van de vijvers en watergangen in de stad, waarvoor het waterschap Rivierenland verantwoordelijk is. Datzelfde geldt voor het beheer en onderhoud van de waterkeringen en rivieroevers, waarvoor waterschap en Rijkswaterstaat verantwoordelijk zijn. Een aantal elementen in de Openbare ruimte bij het water zijn namelijk van de gemeenten (kades, damwanden, regenwateruitlaatconstructies, bruggen, beschoeiingen, duikers).
De basis voor alle taken voor projecten, planning, beheer en beleid gebeuren op basis van het GRP 2017-2023. Binnen het product Groen, Natuur en Woonomgeving staan de beleidsaspecten rondom ons afval- en hemelwatersysteem beschreven. Bovendien is er een nauwe relatie (beleidsmatig, en bij investeringen 'werk met werk maken') met de Programma’s Grondbeleid, Mobiliteit en Stadsontwikkeling.
bedragen x € 1.000 | |||||
Integraal Waterbeheer | Begroting 2018 na wijziging | Rekening 2018 | Verschil | ||
Financiële lasten per programma | |||||
61175 | Onderzoek en monitoren | 266,2 | 256,1 | 10,0 | V |
61178 | Gegevensbeheer | 393,4 | 129,9 | 263,5 | V |
61180 | GRP: Investeringslasten | 7.724,3 | 8.841,2 | 1.116,9 | N |
61174 | Vernieuwen | -128,6 | 0,0 | 128,6 | N |
61179 | 5.2.12 Overige toerekeningen | 4.156,7 | 4.071,7 | 85,0 | V |
61173 | 5.2.3 Onderhoud | 2.045,8 | 1.823,5 | 222,3 | V |
61275 | Waalsprong: investeringslasten | 430,8 | 430,8 | 0,0 | V |
61176 | Beleid en planvorming | 445,8 | 509,1 | 63,3 | N |
60856 | Rioolaansluitingen | 74,3 | 30,5 | 43,8 | V |
61177 | 5.2.11 Voorlichting en communicatie | 188,5 | 181,5 | 7,1 | V |
61032 | 5.2.6 Meldingen / klachten | 241,8 | 14,7 | 227,0 | V |
61350 | Kwijtschelding rioolheffing | 0,0 | 4,0 | 4,0 | N |
15.838,9 | 16.293,0 | 454,1 | N | ||
Financiële baten per programma | |||||
61175 | Onderzoek en monitoren | 0,0 | -37,9 | 37,9 | V |
61180 | GRP: Investeringslasten | -734,0 | -734,0 | 0,0 | V |
61173 | 5.2.3 Onderhoud | 0,0 | -70,0 | 70,0 | V |
60946 | Opbrengst rioolheffing niet-woning | -2.307,9 | -2.349,5 | 41,6 | V |
60856 | Rioolaansluitingen | -74,3 | -37,6 | 36,7 | N |
60769 | Opbrengst Rioolheffing woningen | -13.005,3 | -13.347,5 | 342,2 | V |
61032 | 5.2.6 Meldingen / klachten | 0,0 | -6,2 | 6,2 | V |
-16.121,4 | -16.582,6 | 461,2 | V | ||
Saldo van lasten en baten | -282,5 | -289,6 | 7,1 | V | |
V=voordeel; N=nadeel |
De financiën van het Integraal Waterbeheer vormen een gesloten systeem.
Dit houdt in dat de opbrengst van de rioolheffing uitsluitend besteed mag worden aan uitvoering van de gemeentelijke watertaken. We streven naar vrijwel 100% kostendekkendheid van de rioolheffing.
Wat er in enig jaar meer of minder wordt besteed dan begroot, wordt, met in acht neming van de geldende regels, verrekend met de Voorziening GRP. Een uitzondering hierop vormen de lasten en baten van het eenmalig Rioolaansluitingsrecht voor de realisatie van nieuwe aansluitingen op openbare riolering.
Hierop is in 2018 een voordeel behaald van € 7.000.