Inzameling huishoudelijke afval
Omschrijving en wat heeft het gekost
Op grond van de Wet milieubeheer is de gemeente verantwoordelijk voor een doelmatige inzameling van de huishoudelijke afvalstoffen binnen haar grondgebied. Deze wettelijke zorgplicht is verankerd in de APV door tal van bepalingen over het aanbieden en inzamelen van huishoudelijk afval.
Dit product richt zich op het inzamelen, verwijderen en hergebruiken van huishoudelijke afvalstromen en het faciliteren van een telefonisch meldpunt waar burgers terecht kunnen voor vragen en klachten. Deze uitvoerende gemeentelijke taken worden door Dar uitgevoerd en zijn vastgelegd in een jaarlijkse Dienst Verlenings Overeenkomst (DVO). Dit product heeft daarmee een relatie met de verbonden partij "Dar NV".
Door de gemeente zelf is een uitvoeringsplan opgesteld, worden afvalprojecten uitgevoerd, inzamelvergunningen verleend en adviezen opgesteld voor de DVO met Dar. De behaalde inzamelresultaten worden gevolgd.
Dit product levert een bijdrage aan de doelstelling van het programma Openbare ruimte: een schone, hele en veilige openbare ruimte.
bedragen x € 1.000 | |||||
Inzameling huishoudelijke afval | Begroting 2018 na wijziging | Rekening 2018 | Verschil | ||
Financiële lasten per programma | |||||
60407 | Inzameling afval | 367,7 | 797,0 | 429,3 | N |
61019 | DAR Inzameling afval KB | 30,4 | 30,4 | 0,0 | V |
60340 | Kwijtschelding afvalstoffenheffing | 0,0 | 3,7 | 3,7 | N |
60762 | Aanslagen Reinigingsrecht | 23,8 | 15,4 | 8,5 | V |
60529 | Uitvoering afval | 75,2 | 75,2 | 0,0 | N |
60345 | Aanslagen Afvalstoffenheffing | 45,0 | 28,4 | 16,6 | V |
61325 | DAR DVO afval | 10.250,1 | 10.862,6 | 612,5 | N |
10.792,3 | 11.812,8 | 1.020,5 | N | ||
Financiële baten per programma | |||||
60765 | Opbrengst aanslagen Reinigingsrecht | -577,3 | -650,3 | 73,0 | V |
60407 | Inzameling afval | -2.852,5 | -4.043,0 | 1.190,5 | V |
60342 | Opbrengst afvalstoffenheffing | 0,0 | 0,4 | 0,4 | N |
61325 | DAR DVO afval | -2.228,3 | -2.209,0 | 19,3 | N |
-5.658,1 | -6.901,9 | 1.243,7 | V | ||
Saldo van lasten en baten | 5.134,1 | 4.910,9 | 223,3 | V | |
V=voordeel; N=nadeel |
De Dienstverleningsovereenkomst (DVO) met de Dar wordt deels gedekt uit budgetten en deels door opbrengsten uit ingezamelde afvalstromen (plastic en blik) die de gemeente ontvangt. Dit verklaart het nadeel op de lasten dat wordt gedekt door voordeel op de baten.