Stadsrekening 2018

Openbare ruimte

Inzameling huishoudelijke afval

Inzameling huishoudelijke afval

Omschrijving en wat heeft het gekost

Op grond van de Wet milieubeheer is de gemeente verantwoordelijk voor een doelmatige inzameling van de huishoudelijke afvalstoffen binnen haar grondgebied. Deze wettelijke zorgplicht is verankerd in de APV door tal van bepalingen over het aanbieden en inzamelen van huishoudelijk afval.
Dit product richt zich op het inzamelen, verwijderen en hergebruiken van huishoudelijke afvalstromen en het faciliteren van een telefonisch meldpunt waar burgers terecht kunnen voor vragen en klachten. Deze uitvoerende gemeentelijke taken worden door Dar uitgevoerd en zijn vastgelegd in een jaarlijkse Dienst Verlenings Overeenkomst (DVO). Dit product heeft daarmee een relatie met de verbonden partij "Dar NV".
Door de gemeente zelf is een uitvoeringsplan opgesteld, worden afvalprojecten uitgevoerd, inzamelvergunningen verleend en adviezen opgesteld voor de DVO met Dar. De behaalde inzamelresultaten worden gevolgd.
Dit product levert een bijdrage aan de doelstelling van het programma Openbare ruimte: een schone, hele en veilige openbare ruimte.

bedragen x € 1.000

Inzameling huishoudelijke afval

Begroting 2018 na wijziging

Rekening 2018

Verschil

Financiële lasten per programma

60407

Inzameling afval

367,7

797,0

429,3

 N

61019

DAR Inzameling afval KB

30,4

30,4

0,0

 V

60340

Kwijtschelding afvalstoffenheffing

0,0

3,7

3,7

 N

60762

Aanslagen Reinigingsrecht

23,8

15,4

8,5

 V

60529

Uitvoering afval

75,2

75,2

0,0

 N

60345

Aanslagen Afvalstoffenheffing

45,0

28,4

16,6

 V

61325

DAR DVO afval

10.250,1

10.862,6

612,5

 N

10.792,3

11.812,8

1.020,5

 N

Financiële baten per programma

60765

Opbrengst aanslagen Reinigingsrecht

-577,3

-650,3

73,0

 V

60407

Inzameling afval

-2.852,5

-4.043,0

1.190,5

 V

60342

Opbrengst afvalstoffenheffing

0,0

0,4

0,4

 N

61325

DAR DVO afval

-2.228,3

-2.209,0

19,3

 N

-5.658,1

-6.901,9

1.243,7

 V

Saldo van lasten en baten

5.134,1

4.910,9

223,3

 V

V=voordeel; N=nadeel

De Dienstverleningsovereenkomst (DVO) met de Dar wordt deels gedekt uit budgetten en deels door opbrengsten uit ingezamelde afvalstromen (plastic en blik) die de gemeente ontvangt. Dit verklaart het nadeel op de lasten dat wordt gedekt door voordeel op de baten.

Lasten, baten en saldo

x 1 miljoen

Lasten

€ 12

17,2 %

Baten

€ 7

21,5 %

ga terug