Onderhoud wegen en kunstwerken
Omschrijving en wat heeft het gekost
Dit product richt zich op het beheer en onderhoud van asfaltwegen en klinkerstraten, fiets- en voetpaden en op het beheer en onderhoud van bruggen, tunnels en viaducten in de verschillende stadsdelen.
Dit doen we op basis van technische inspecties en rationeel plannen van kosten en activiteiten. Hierbij stemmen we zoveel mogelijk af met andere disciplines, wijkbeheerplannen en grote projecten die in de stad plaatsvinden. Dit komt tot uiting in het integraal uitvoeringsprogramma. Daarnaast vallen het beheer van de openbare verlichting, de verkeersregelinstallaties en -voorzieningen en het verstrekken van vergunningen voor het gebruik van de openbare weg onder dit product.
Het beheer van de openbare verlichting richt zich op het efficiënt in stand houden van de Nijmeegse openbare verlichting. Daarbij worden de gebruikte en te gebruiken materialen steeds getoetst aan de technische ontwikkelingen, op duurzaamheid en op een verantwoorde relatie tussen kosten tot levensduur.
Het beheer van de verkeersregelinstallaties (VRI's) en verkeersvoorzieningen (bebording, belijning, elektrische oplaadpunten en reclame-uitingen) richt zich op instandhouding, beheer en onderhoud van het verkeersareaal.
Dit product levert een bijdrage aan de doelstelling van het programma Openbare Ruimte: een schone, hele en veilige openbare ruimte.
bedragen x € 1.000 | |||||
Onderhoud wegen en kunstwerken | Begroting 2018 na wijziging | Rekening 2018 | Verschil | ||
Financiële lasten per programma | |||||
60447 | Verkoop en beheer openbare weg | 233,9 | 515,4 | 281,5 | N |
61232 | Ondergrondse ordening | 496,1 | 1.168,1 | 672,0 | N |
60451 | Wegen KwaliteitsBeheer | 440,3 | 422,3 | 18,0 | V |
61031 | Wegenonderhoud Regie | 1.268,8 | 1.345,9 | 77,1 | N |
60453 | Wegen | 476,1 | 571,0 | 94,9 | N |
60454 | Wegen SD 02 (Zuid) | 18,8 | 18,8 | 0,0 | V |
61107 | Civiele kunstwerken KB | 427,5 | 449,3 | 21,8 | N |
60446 | VRI | 1.011,8 | 998,2 | 13,5 | V |
60441 | Openbare verlichting | 1.654,6 | 1.618,2 | 36,5 | V |
60448 | Civiele kunstwerken | 566,6 | 309,9 | 256,6 | V |
60445 | Verkeersvoorziening | 709,2 | 702,1 | 7,1 | V |
61320 | Reclamegelden | 1,3 | 20,3 | 19,1 | N |
60450 | Vergunning gebruik openb. weg | 7,8 | 8,1 | 0,3 | N |
61141 | Mut. res. PG7-9320-08 | 1.391,9 | 3.611,4 | 2.219,5 | N |
61258 | Markt-en evenementenkasten | 261,2 | 281,5 | 20,3 | N |
61259 | Civiele kunstwerken Regie | 577,6 | 572,1 | 5,6 | V |
60444 | DRIS en VOP | 26,4 | 8,2 | 18,2 | V |
61284 | Walstroom | 141,6 | 103,4 | 38,1 | V |
61139 | Schadecl./schadel.&aanspr.stelling | 129,8 | 53,1 | 76,6 | V |
61285 | Beheer stroom- en wateraansluiting | 163,9 | 78,1 | 85,8 | V |
61273 | Onderhoud brandkranen | 136,3 | 150,3 | 14,0 | N |
61328 | Electra-en waterverbruik SB | 1.174,4 | 782,8 | 391,7 | V |
11.315,9 | 13.788,6 | 2.472,7 | N | ||
Financiële baten per programma | |||||
60447 | Verkoop en beheer openbare weg | -168,3 | -289,1 | 120,8 | V |
61232 | Ondergrondse ordening | -578,1 | -1.220,5 | 642,4 | V |
61031 | Wegenonderhoud Regie | 0,0 | -28,4 | 28,4 | V |
60446 | VRI | 0,0 | -116,5 | 116,5 | V |
60441 | Openbare verlichting | -35,2 | -11,0 | 24,2 | N |
60448 | Civiele kunstwerken | 0,0 | -10,0 | 10,0 | V |
61320 | Reclamegelden | -416,5 | -411,5 | 5,0 | N |
60450 | Vergunning gebruik openb. weg | -61,2 | -82,2 | 21,0 | V |
61141 | Mut. res. PG7-9320-08 | -29,3 | 74,4 | 103,7 | N |
61258 | Markt-en evenementenkasten | -173,6 | -239,4 | 65,8 | V |
61259 | Civiele kunstwerken Regie | -1.362,6 | -3.342,2 | 1.979,5 | V |
61284 | Walstroom | -59,2 | -65,4 | 6,2 | V |
61139 | Schadecl./schadel.&aanspr.stelling | -101,0 | -37,8 | 63,2 | N |
61285 | Beheer stroom- en wateraansluiting | 0,0 | -0,9 | 0,9 | V |
61328 | Electra-en waterverbruik SB | -22,9 | -111,3 | 88,3 | V |
-3.007,8 | -5.891,7 | 2.883,8 | V | ||
Saldo van lasten en baten | 8.308,1 | 7.896,9 | 411,2 | V | |
V=voordeel; N=nadeel |
Het product Onderhoud wegen en kunstwerken dient in samenhang bezien te worden met het product Integraal beheer openbare ruimte. In deze producten worden de kosten voor onderhoud in de stad verwerkt. Hierbij worden ook bijdragen van en aan projecten vanuit andere programma's verwerkt. Dit verklaart de grote afwijkingen op lasten- (1,4 miljoen nadeel) en op batenniveau (€ 1,3 miljoen voordeel). Per saldo is er een kleine afwijking ten opzichte van de begroting.