Stadsrekening 2018

Investeringen

Mobiliteit

Investeringen programma Mobiliteit

 

x €. 1.000

 Krediet 

L/B

 Totaal krediet

 Realisatie t/m vorig jaar

Realisatie huidig jaar

 Budget 2019-2022

1. Specifiek

Fietstunnels Waalsprong

L

16.240

14.087

13

2.140

Fietstunnels Waalsprong

B

-8.997

-8.997

0

0

Aanleg Dorpensingel

L

5.050

301

4

4.745

Aanleg Dorpensingel

B

-50

-50

0

0

Parkeren Hezelpoort

L

4.495

4.455

0

40

Parkeren Hezelpoort

B

-1.898

-1.898

0

0

Stationsplein

L

3.087

694

219

2.174

Stationsplein

B

-87

-87

0

0

Fietsvriendelijke maatregelen

L

9.887

4.577

1.811

3.499

Fietsvriendelijke maatregelen

B

-4.886

-2.516

-968

-1.402

Waalbrug fiets- en busbaan

L

7.435

462

5.254

1.719

Waalbrug fiets- en busbaan

B

-2.115

0

-1.758

-357

Vervanging Parkeerapparatuur CWZ

L

681

681

0

0

Vervanging Parkeerapparatuur CWZ

B

-136

-136

0

0

Griftdijk Verkeersmaatregelen

L

572

38

639

-105

Griftdijk Verkeersmaatregelen

B

0

0

-150

150

Daalseweg

L

300

150

150

0

Daalseweg

B

0

0

0

0

Station Heijendaal

L

2.000

0

0

2.000

Malderburchtstraat

L

400

4

78

318

Weurtseweg 2

L

1.900

0

0

1.900

Binnenstad Bereikbaar

L

1.650

81

952

617

Binnenstad Bereikbaar

B

-1.000

0

-817

-183

Bereikbaarheid Campus

L

1.300

87

15

1.198

Park & Ride

L

1.200

874

0

326

Totaal

          37.028

                  12.807

                 5.442

              18.779

Fietstunnels Waalsprong

Doel
Dit krediet wordt ingezet voor de infrastructurele verbeteringen voor de fiets, onder andere de verbetering van fiets op- en afgangen bij de verschillende Waalbruggen ofwel het opheffen van belemmeringen voor de fiets. Inmiddels is € 1,4 miljoen vrijgemaakt voor de fietsopgang Hezelpoort.

Beleidsvrije ruimte
Er is in samenwerking met ProRail een globaal haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd. De fietsopgang lijkt technisch en ruimtelijk haalbaar, maar de kosten lijken hoger dan eerder ingeschat: € 2,4 i.p.v. € 1,4 mln. In de Stadsbegroting 2019 is daarom € 1,0 mln. extra gereserveerd.

Voortgang
In het eerste kwartaal van 2019 stemmen we af met ProRail op welke wijze dit project moet worden voorbereid. Ook onderzoeken we of een mechanische fietsgoot een haalbaar alternatief kan zijn voor een befietsbare opgang, of dat een dergelijk alternatief als tijdelijke voorziening kan dienen. Medio 2019 verwachten we hier uitsluitsel over. De verwachting is dat medio 2020 gestart kan worden met de uitvoering. Einddatum 2021.

Aanleg Dorpensingel   

Doel
Doel van het project is de aanleg van de Dorpensingel (een nieuwe verbinding  tussen de Prins Mauritssingel en Bemmel). De verbinding ligt voor een deel op Nijmeegs grondgebied en voor een deel op dat van Lingewaard.

Beleidsvrije ruimte
De aanleg stond oorspronkelijk gepland voor 2015 en 2016. De totale kosten waren  geraamd op € 8,8 miljoen, Nijmegen had voor de Dorpensingel € 5 miljoen gereserveerd. De gemeente Lingewaard was bereid maximaal € 1,5 miljoen bij te dragen in het project. Daarmee was de bekostiging van de aanleg van de Dorpensingel nog niet rond. Dat is nog exclusief de kosten van een 30km-inrichting op de Vossenpelssestraat en een eventuele ongelijkvloerse kruising van het RijnWaalpad en andere maatregelen op het grondgebied van Lingewaard.
In november 2017 hebben de raden van Lingewaard en Nijmegen beide een gelijkluidende motie aangenomen om een goedkopere variant van de Dorpensingel uit te werken, en op de Vossenpelssestraat - Laauwikstraat verkeersremmende maatregelen te treffen, maar deze niet af te sluiten voor het autoverkeer. In de motie is aangegeven dat dit de basis moet zijn van hernieuwd overleg met de provincie over een mogelijke bijdrage.
Op basis hiervan hebben wij samen met Lingewaard een gebiedsvisie voor de Dorpensingel laten opstellen en een verkenning verricht naar een aangepaste variant van de Dorpensingel.
De scope van het totale project is uitgebreid. Naast de aanleg van de Dorpensingel betreft dit maatregelen aan de Vossenpelssestraat - Laauwikstraat en op Lingewaards gebied  de Vossenhol en Ressensestraat. De kosten van het totale project bedragen € 11,4 mln. Wij hebben samen met de gemeente Lingewaard en de provincie een verdelingsvoorstel voorgelegd om de benodigde budgetten te regelen. Vanuit het Coalitieakkoord is € 1,4 mln extra beschikbaar gesteld. Hiermee is er voldoende budget voor het project.

Voortgang
De uitvoering van de Dorpensingel is door dit alles op zijn vroegst haalbaar vanaf 2021. In juli 2018 hebben Provinciale Staten de Voorjaarsnota vastgesteld, waarin een provinciale bijdrage van € 2,8 miljoen  is opgenomen voor de Dorpensingel en bijbehorende maatregelen. Wij zullen uw raad in 2019 bij brief informeren over de vervolgaanpak en de planning. Wij hebben inmiddels de maximum snelheid op een deel van de route via de Vossenpels met tijdelijke maatregelen verlaagd naar 30km/uur en bereiden momenteel definitieve maatregelen voor.

Parkeren Hezelpoort

Doel
Realisatie fietsenstalling bij realisatie woontoren en parkeervoorziening.

Beleidsvrije ruimte
Bij het realiseren van de woontoren en parkeervoorziening is deze fietsenstalling noodzakelijk.

Voortgang
In 2014 is het Hezelpoortterrein opnieuw ingericht als parkeerterrein en aangesloten op het ParkeerRoute Informatie Systeem (PRIS). Ook zijn de tijdelijke parkeerplaatsen op het Joris Ivensplein opgeheven, zodat het plein weer de oorspronkelijke uitstraling krijgt.  In 2019 wordt gestart met de inventarisatie en voorbereidingen voor het opstellen van een programma van eisen voor een gebouwde voorziening en een Europese aanbesteding. Deze aanbesteding behelst niet alleen de bouw van de parkeervoorziening maar ook de verkoop van de grond voor realisatie van de in het bestemmingsplan mogelijk gemaakte woontoren en commerciële ruimtes. Hiervoor wordt een aantal scenario’s uitgewerkt. De fietsvoorziening zal in het totale bouwplan bij de oude stad een plek moeten krijgen. Hiervoor moet eerst duidelijk worden wat woonprogramma en commerciële programma wordt. Dus in 2018 is eerst primair onderzoek gedaan naar wonen en commercieel. De fietsvoorziening wordt daarna in het stedenbouwkundig plan opgenomen.
Het heeft de voorkeur om de parkeernorm van de nieuw te bouwen woontoren en de commerciële ruimte te integreren in het bouwplan van de parkeervoorziening. Het streven is om in 2019 de aanbesteding te starten. In 2020 kan dan gestart worden met de bouw van de parkeervoorziening. Hiermee wordt de aanleg van de fietsenstalling, waarvoor € 40.000 is gereserveerd, vertraagd. Einddatum: 2022.

Stationsplein   

Doel
Voor de verbetering van de stationsomgeving aan de oostzijde is € 3 miljoen beschikbaar. Uit dat budget is een aantal maatregelen uitgevoerd, zoals de oversteek bij het ROC, de looproute Van Schaeck Mathonsingel, de looproute tussen station en fietstransferium Doornroosje en de herinrichting van de Van Oldenbarneveltstraat.

Beleidsvrije ruimte
Voor een grootschalige en ingrijpende herinrichting van het stationsplein en de stationsomgeving werken we samen met Provincie, NS en ProRail aan de planontwikkeling. RHDHV heeft daartoe in gezamenlijke opdracht van de gemeente, Provincie Gelderland en NS een verkenning uitgevoerd. In het 4e kwartaal van 2017 is de raad daarover geïnformeerd. Nu al is echter duidelijk dat een verdere structurele verbetering van de stationsomgeving van de partijen samen een vergaande investering op lange termijn betreft. Hierover vindt momenteel bestuurlijk overleg plaats, mede over de gezamenlijke ambitie.

Voortgang
Vooruitlopend hierop is medio 2018 gestart met de verbetering van de looproute tussen station en de Smetiusstraat via de Burgemeester Hustinxstraat tot aan de busbaan op het stationsplein. Deze looproute is inmiddels vrijwel gereed.

Fietsvriendelijke maatregelen   

Doel
Met het krediet fietsvriendelijke maatregelen (Fietsstimuleringsplan) zijn, veelal met provinciale subsidie, verschillende fietsprojecten gerealiseerd, waaronder het Verlengd Rijnwaalpad-Heijendaal (traject Traianusplein-Mariaplein), verschillende onderdelen van de snelfietsroute Nijmegen-Wijchen (Graafseweg, Hatertseveldweg, Streekpad) en de fietsroute Dukenburgseweg.
Medio 2018 is de uitvoering van Verlengd Rijnwaalpad-Heijendaal (traject Mariaplein-Heijendaalseweg) gestart; eind 2018 is deze route vrijwel gereed gekomen. Verder zijn  de oversteken singels medio 2018 verbeterd.

Beleidsvrije ruimte
Het restant-krediet willen we inzetten als cofinanciering voor twee nieuwe fietsprojecten (St. Annastraat, Schependomlaan-Korte Bredestraat).

Voortgang
Voor de uitvoering van fietsprojecten St Annastraat en Schependomlaan-Korte Bredestraat heeft de Provincie subsidie toegekend (verplichte bestedingsdoelen).
In najaar 2018 is gestart met de voorbereiding van deze projecten; de uitvoering zal in 2019 plaatsvinden.

Waalbrug fiets- en busbaan       

Doel
Over de realisatie en financiering van de renovatie zijn in september 2016 afspraken gemaakt met RWS, vastgelegd in een Bestuursovereenkomst tussen RWS en gemeente Nijmegen. De gemeente Nijmegen draagt € 5 miljoen euro bij om haar programma mogelijk te maken: de busbaan wordt omgezet in een tweerichtingen fietspad, er komt nieuwe aanstraal- en openbare verlichting. De nieuwe brugleuningen worden  in staal en glas uitgevoerd. De leuningen, de herstelde borstweringen, bastions en de openbare verlichting roepen de herinnering op  aan de oorspronkelijke vormgeving uit 1936.
Aanvullende afspraken tussen RWS en gemeente Nijmegen zijn vastgelegd in een aanvullende bestuursovereenkomst. Op 25 oktober 2017 heeft ons college een besluit genomen over de financiering van benodigde aanpassingen aan de Waalbrug én van de noodzakelijke verkeersmaatregelen voorafgaand en tijdens de renovatieperiode. RWS heeft de renovatie succesvol aanbesteed en het contract is gegund aan KWS. RWS draagt € 615.000 bij aan de te nemen verkeersmaatregelen in de stad.

Beleidsvrije ruimte
Het project is van start gegaan. De middelen worden volledig ingezet.

Voortgang
De start van de renovatie van de Waalbrug  is wat vertraagd als gevolg van het feit dat er chroom6 is geconstateerd; de beoogde werkmethode moest worden aangepast om te kunnen garanderen dat de verf op veilige en verantwoorde wijze kan worden verwijderd.
We verwachten dat de werkzaamheden in het voorjaar van 2019 zullen starten. Dit heeft vooralsnog geen financiële consequenties.
Van de afgesproken verkeersmaatregelen hebben we in 2018 het Industrieplein en het Nymaplein aangepast. De resterende maatregelen (aanpassingen diverse verkeerslicht-instellingen) zullen voorjaar 2019 worden uitgevoerd.
Al eerder was bekend dat we op een provinciale subsidie van € 1,5 mln. kunnen rekenen. Hoewel dat bedrag niet is gewijzigd, is het beoogde doel van deze subsidie deels wél gewijzigd, met goedkeuring van de provincie. In plaats van een fietsopgang bij de Parmasingel gaan we nu een tweerichtingsfietspad aan de oostzijde realiseren.

Vervanging Parkeerapparatuur CWZ    

Doel
CWZ heeft een zeer uitgebreide apparatuur configuratie met de daarbij behorende bekabeling en camera’s die tevens vervangen wordt.

Beleidsvrije ruimte
De beschikbare gelden zijn reeds besteed.

Voortgang
Realisatiefase, verwachte oplevering 2019.

Griftdijk Verkeersmaatregelen  

Doel
In het kader van de afronding verkeersstructuur Waalsprong wordt aan de Griftdijk ten zuiden van de busbaan Terralaan een bewonersvriendelijke knip gemaakt. Vanuit verkeersveiligheid en leefbaarheid is het van groot belang dat de investering in de knip Griftdijk en aanleg van de rotonde snel wordt uitgevoerd. Daarnaast worden aanvullende verkeersmaatregelen uitgewerkt om de veiligheid, doorstroming en leefbaarheid voor de weggebruikers en bewoners van de Griftdijk te verbeteren (zoals een vrachtautoverbod).

Beleidsvrije ruimte
Het project is in uitvoering. De middelen worden volledig ingezet.

Voortgang
Voorbereidings-/realisatiefase. Einddatum 2019. Aanleg rotonde, bewonersvriendelijke knip en vrachtautoverbod zijn uitgevoerd; voor de fietsinbuiging bij de Volsellastraat wordt eerst onderzocht of de inbuigingen elders goed werken en wat de effecten van de knip op de Griftdijk zijn op deze aansluiting. Evaluatie wordt in 2019 afgerond.

Daalseweg   

Doel
Vanuit Mobiliteit is een bijdrage geleverd aan het programma Openbare Ruimte voor de reconstructie van de Daalseweg. In 2016/2017 is fase 1 afgerond. Fase 2 is grotendeels in 2018 uitgevoerd..

Beleidsvrije ruimte
Het project is in uitvoering. De middelen worden volledig ingezet.

Voortgang
Het grootste deel van het project is eind 2018 uitgevoerd. Vanwege archeologische vondsten is er vertraging ontstaan. Het project wordt naar verwachting in voorjaar 2019 afgerond.

Station Heyendaal    

Doel
Voor de opwaardering van station Heyendaal is samen met de provincie Gelderland een voorkeursscenario vastgesteld, waarvan de uitwerking eind 2017 is gestart. De opwaardering is noodzakelijk vanwege de toenemende reizigersaantallen van/naar Heyendaal en de algemene staat en uitstraling van het station.

Beleidsvrije ruimte
Op basis van de kosteninschatting in de scenariostudie is door de provincie € 5 miljoen gereserveerd en door de gemeente Nijmegen € 2 miljoen voor de aanpak van het station. Financiering vanuit Rijk/ProRail ontbreekt op dit moment nog. Door de provincie, gemeente en vervoerder Arriva is gezamenlijk een brief aan ProRail verstuurd waarin een bijdrage aan de investering wordt gevraagd voor de uitvoering van de inmiddels vastgestelde voorkeursvariant. Afhankelijk van dit financieringsvraagstuk, is de verwachting is dat uitvoering plaats zal vinden in 2021/2022.

Voortgang
Voorbereidingsfase, realisatie opwaardering circa 2022.

Malderburchtstraat   

Doel
De scope van dit project is veranderd. Naast onderhoud aan de weg en verkeersveiligheid zijn er nu enkele doelen toegevoegd omdat het project zo circulair mogelijk wordt uitgevoerd. Dit zijn onder andere zorgen voor een vermindering van het energieverbruik en terugdringen van CO2 uitstoot. Project Malderburchtstraat is uitgekozen om als voorbeeld project te dienen voor het circulair en duurzaam werken in projecten. Door deze verandering in de scope en aanpak is het project vertraagd. In 2018 heeft de aanbesteding plaatsgevonden. In 2019 is het project opnieuw opgestart met de geselecteerde uitvoerder.  De planning is om dit jaar samen met belanghebbende tot een gedragen plan te komen dat tevens dit jaar wordt uitgevoerd.

Beleidsvrije ruimte
Het project is in voorbereiding. De middelen worden volledig ingezet.

Voortgang
Voorbereidingsfase, einddatum 2019.

Weurtseweg 2    

Doel
De herinrichting van de Weurtseweg is nodig vanwege de versnelling in het woningbouwtempo en het waarborgen van de bereikbaarheid van Nijmegen-West. De Weurtseweg wordt pas gerenoveerd en tevens grotendeels afgewaardeerd tot een 30-kilometerweg/fietsstraat na het groot onderhoud van de Waalbrug en de aanleg van de Laan van Oost-Indië. Vooralsnog is dat dus pas in 2020/2021.

Beleidsvrije ruimte
Met deze aanpak vervult de Weurtseweg het alternatief voor het verdwijnen van de regionale fietsroute Beuningen-Nijmegen op de Waalbandijk. De totale kosten worden vooralsnog geraamd op maximaal € 1,9 miljoen.

Voortgang
2018 was de voorbereidingsfase, de verwachte einddatum is 2020/2021.

Binnenstad bereikbaar   

Doel
Dit krediet wordt ingezet voor het herinrichten van de ringstraten tot fietsstraten (In de Betouwstraat, van Welderenstraat, van Broeckhuijsenstraat).  Eerder was een bedrag van € 100.000 gereserveerd voor de aanpak van de Hertogstraat, dit in het kader van het omzetten van het snelheidsregime van de resterende 50-km-wegen naar 30-km en vooruitlopend op de totaalaanpak van het Valkhofkwartier. Het project wordt deels bekostigd met provinciale subsidie.

Beleidsvrije ruimte
We gaan  € 100.000 extra inzetten voor bekostiging van het gewenste hogere ambitieniveau van de Hertogstraat. Het investeringsnummer Ringstraten hebben we opgesplitst in verband met de praktische uitvoering op in twee nummers: Ringstraten en Hertogstraat.  

Voortgang
Werkzaamheden zijn eind 2018 afgerond, zowel in de Ringstraten als in de Hertogstraat. Financieel is het nog niet volledig afgewikkeld; dit gebeurt in het 1e kwartaal van 2019.

Bereikbaarheid Campus   

Doel
Binnen de aanpak van de bereikbaarheid van geheel Nijmegen-Oost is de Heyendaalseweg / Kwekerijweg / Houtlaan het belangrijkste speerpunt. Dit vanwege de forse autostromen die gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid van de Campus.

Beleidsvrije ruimte
Aangezien de kosten voor de Heyendaalseweg hoger zijn dan eerder ingeschat, is in de Begroting 2019 € 0,7 mln extra gereserveerd.

Voortgang
In 2018 is voor de Heyendaalseweg het participatieproces geweest; er is consensus over een ontwerp. Extra budget is gereserveerd. De werkvoorbereiding volgt in 2019 en de uitvoering zal in 2020/2021 plaatsvinden (ná de Waalbrug-renovatie).

Park & Ride - Transferium Nijmegen Noord       

Doel
Voor het Transferium Nijmegen Noord is een krediet beschikbaar van € 1,2 miljoen euro voor de inrichtingskosten (incl. parkeerapparatuur en beheerdersloge) van 400 parkeerplaatsen op het maaiveld. De kosten voor inrichting, apparatuur en de ontsluitingsweg zijn geraamd op € 850.000.

Beleidsvrije ruimte
In 2019 wordt getoetst met hoeveel parkeerplaatsen de capaciteit van het transferium vergroot dient te worden. De verwachting is dat we het restant krediet van €326.000 nodig hebben voor het realiseren van 100 parkeerplaatsen en de nieuwbouw van de beheerdersruimte.

Voortgang
De P&R Noord is begin december 2015 in gebruik genomen. De parkeerapparatuur was echter nog niet volledig opgeleverd. Het restantkrediet van € 326.000 is voor openbare functies of om de capaciteit van het transferium te vergroten met 100 parkeerplaatsen. Begin 2019 zal de beheerdersruimte verplaatst worden voor € 120.000. De aanleg van de extra parkeerplaatsen staat vooralsnog gepland in 2019 en wordt gekoppeld aan de noodzaak hiertoe vanuit de planontwikkeling in het gebied, waardoor de uitvoering later kan plaatsvinden. Realisatiefase, einddatum 2019.