Taakvelden
Met ingang van het verantwoordingsjaar 2017 schrijft het BBV voor dat een afzonderlijk overzicht van de taakvelden moet worden gepresenteerd in de jaarrekening en begroting. De taakvelden geven een andere indeling weer dan de huidige (2018) producten. Deze wijzigingen in het BBV hebben een grote impact gehad op onze administratieve systemen. In de zomernota 2017 schreven wij hierover het volgende; "bij het op één plek verantwoorden van de overhead moet opgemerkt worden dat de definitie van overhead die het BBV hanteert ruimer is dan alleen de centrale overhead. Het betreft bijvoorbeeld ook leidinggevenden en ondersteuners bij afdelingen die de primaire processen uitvoeren. Om deze onderdelen uit de afdelingsbudgetten te halen, moeten we diep ingrijpen op bestaande systemen en werkwijzen. We kiezen er dan ook voor om dit zorgvuldig voor te bereiden en hier meer tijd voor te nemen."
Deze actie heeft er toe geleid dat vanaf 2019 wel alle lasten en baten rechtstreeks op taakvelden verantwoord worden.
Desondanks is in deze jaarrekening het overzicht taakvelden opgenomen zoals het vernieuwde BBV voorschrijft. We hebben hiervoor de toerekeningssystematiek 2019 losgelaten op de respectievelijk begrote en werkelijke lasten en baten 2018 en hiermee de cijfers in de kolom gewijzigde begroting en realisatie 2018 berekend. In de jaarrekening 2017 was eveneens een overzicht opgenomen zoals voorgeschreven. De kolom realisatie 2017 geeft dan ook een reële toerekening aan taakvelden weer. Overigens was die benadering in 2017 grofmaziger dan nu in 2018 het geval is, omdat we toen minder ver waren in het proces. In de primitieve begroting 2018 waren we nog niet zover dat we de kosten goed konden toewijzen en om die reden is deze kolom weliswaar conform het boekwerk begroting 2018, maar geeft niet het juiste beeld en kan in die zin niet gebruikt worden als vergelijkingscijfer met de realisatie. Om die reden is de begroting 2018 met de actuele begrotingscijfers herrekend en aan taakvelden toebedeeld. Zoals gezegd hebben we hiervoor de uitgangspunten uit de begroting 2019 gehanteerd.
Hieronder zijn de voorgeschreven taakvelden volgens het BBV opgenomen.
Van elke kostendrager (deelproduct) is zowel bepaald tot welk taakveld het gerekend moet worden als tot welk programma. Er behoeft dus geen één op één relatie te bestaan tussen de programma's en de taakvelden.
taakveld * € 1 miljoen (- = voordelig) | realisatie 2017 | begroot primitief 2018 | begroot na wijziging 2018 | realisatie 2018 |
01 Bestuur | 7,7 | 8,7 | 4,8 | 4,7 |
02 Burgerzaken | 0 | 0,8 | 2,7 | 2,8 |
03 beheer overige gebouwen en gronden | 0 | 0 | 0,8 | 0,8 |
04 Overhead | 51,5 | 40,8 | 57,2 | 55,9 |
05 Treasury | -8,8 | -8,4 | -3,3 | -3,6 |
061 OZB woningen | -39,9 | -41,2 | -41,7 | -42,0 |
062 OZB niet-woningen | -33,6 | -36,8 | -36,5 | -36,0 |
063 Parkeerbelasting | -16,2 | -17 | -16,0 | -16,6 |
064 Belastingen overig | -1,5 | -1,2 | -1,3 | -1,4 |
07 Algemene uitkering en overige uitker | -352,5 | -362,5 | -368,8 | -376,6 |
08 Overige baten en lasten | -0,5 | -5,1 | -1,2 | -1,7 |
09 Vennootschapsbelasting (VpB) | 0 | 0,1 | 0,1 | 0,0 |
010 Mutaties reserves | 14,1 | 2,9 | 8,4 | 11,1 |
11 Crisisbeheersing&brw | 12,2 | 12,8 | 12,8 | 12,8 |
12 Op. orde & veiligheid | 4,4 | 5,2 | 5,3 | 5,4 |
21 Verkeer en vervoer | 22,1 | 23,8 | 22,6 | 21,2 |
22 Parkeren | 11,2 | 11,8 | 10,3 | 9,8 |
24 Economische Havens en waterwegen | 0,6 | 0,7 | 0,6 | 0,5 |
25 Openbaar vervoer | 1,8 | 1,7 | 1,4 | 1,1 |
31 Economische ontwikkeling | 0,6 | 0,7 | 1,2 | 1,3 |
32 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
33 Bedrijfsloket | 1,6 | 1 | 1,4 | 1,3 |
34 Economische promotie | 1 | 0,9 | 0,9 | 0,9 |
42 Onderwijshuisvesting | 16,6 | 17,7 | 16,6 | 16,6 |
43 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 8 | 7,7 | 7,7 | 7,3 |
51 Sportbeleid en activering | 4,5 | 5,1 | 5,6 | 5,3 |
52 Sportaccomodaties | 8,2 | 8,7 | 5,5 | 5,6 |
53 Cultuurpresentatie, cultuurproductie | 11 | 10,8 | 10,4 | 10,0 |
54 Musea | 2,8 | 3,5 | 4,9 | 5,0 |
55 Cultureel erfgoed | 1 | 0,8 | 0,6 | 0,8 |
56 Media | 5,5 | 5,7 | 5,5 | 5,5 |
57 Openbaar groen | 9,6 | 10,7 | 9,8 | 9,8 |
61 Samenkracht en burgerparticipatie | 31,7 | 32,1 | 32,0 | 31,6 |
62 Wijkteams | 7,5 | 7,5 | 8,9 | 8,8 |
63 Inkomens regelingen | 35 | 37,2 | 35,7 | 37,3 |
64 Begeleide participatie | 26,8 | 25,7 | 25,5 | 25,4 |
65 Arbeidsparticipatie | 14,3 | 15 | 14,5 | 14,9 |
66 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 2 | 1,8 | -0,2 | -2,2 |
671 Maatwerkdienstverlening 18+ | 46,7 | 42,3 | 37,7 | 38,0 |
672 Maatwerkdienstverlening 18- | 20,3 | 18,3 | 20,7 | 25,3 |
681 Geëscaleerde zorg18+ | 58,6 | 64,4 | 75,7 | 71,8 |
682 Geëscaleerde zorg18- | 22,4 | 20 | 19,6 | 17,8 |
71 Volksgezondheid | 6,7 | 6,5 | 7,5 | 7,3 |
72 Riolering | -0,3 | -0,3 | -0,6 | -0,5 |
73 Afval | 5,9 | 5 | 5,0 | 4,8 |
74 Milieubeheer | 5,5 | 5,7 | 5,9 | 5,7 |
81 Ruimtelijke ordening | 1,1 | 1,2 | 1,8 | 1,8 |
82 Grondexploitatie | -17 | 5,5 | -5,8 | -4,3 |
83 Wonen en bouwen | 1,5 | 1,6 | -1,1 | -0,4 |
totaal | 11,5 | 0 | 11,3 | 0,9 |